Cognitive variables of university students: their relationship with the dedication to study and academic performance
pdf (Español)
XML (Español)

Keywords

Self-regulation, Future orientation, Learning strategies, Study dedication, Academic performance
self-regulation
Future orientation
Learning strategies
Study dedication
Academic performance

How to Cite

Barrera Hernández, L. F. (2020). Cognitive variables of university students: their relationship with the dedication to study and academic performance: Dedicación al estudio y Rendimiento académico en Universitarios. Psicumex, 10(1), 61–74. https://doi.org/10.36793/psicumex.v10i1.342

Metrics

Abstract

This research aimed to empirically test a model to explain the dedication to study and academic performance through cognitive variables of university students, such as self-regulation, future orientation, and learning strategies. One hundred eighty-seven students from a university in southern Mexico participated. In the proposed model, it was predicted that the future orientation, self-regulation, and learning strategies, would influence the dedication to study and the academic performance of the students. The theoretical model was tested through structural equations, and the results showed the goodness of fit indicators, so the data support the proposed relationships. The relevance lies in its integrative nature since the majority of research has measured this relationship through isolated correlations of the variables in question.

 

https://doi.org/10.36793/psicumex.v10i1.342
pdf (Español)
XML (Español)

References

Adams, J., & Nettle, D. (2009). Time perspective, personality and smoking, body mass, and physical activity: An empirical study. British Journal of Health Psychology, 14(1), 83-105. https://doi.org/10.1348/135910708X299664.
Artunduaga, M. (2008).Variables que influyen en el rendimiento académico en la universidad. Universidad Complutense de Madrid, España. 1-17. Recuperado de: http://www.esc.geologia.efn.uncor.edu/wp-content/uploads/2013/05/variables-en-el-rendimiento-acadmico-universitario.pdf
Bembenutty, H., & Karabenick, S. A. (2004). Inherent association between academic delay of gratification, future time perspective, and self-regulated learning. Educational Psychology Review, 16, 35–57. https://doi.org/10.1023/B:EDPR.0000012344.34008.5c
Benítez, M., Gimenez, M. y Osicka, R. (2000). Las asignaturas pendientes y el rendimiento académico: ¿existe alguna relación? Recuperado de http://www1.unne.edu.ar/cyt/humanidades/h-009.pdf
Boekaerts, M., Cascallar, E. (2006). How far have we moved toward the integration of theory and practice in self-regulation?. Educational Psychology Review, 18 (3), 199-210. https://doi.org/10.1007/s10648-006-9013-4
Bowles, T. (1999). Focusing on time orientation to explain adolescent self-concept and academic achievement: Part II. Testing a model. Journal of Applied Health Behavior, 1, 1–8. https://doi.org/10.1177/016235320602900302
Brown, W. T., & Jones, J. M. (2004). The substance of things hoped for: A study of the future orientation, minority status perceptions, academic engagement, and academic performance of Black high school students. Journal of Black Psychology, 30, 248–273. https://doi.org/10.1177/0095798403260727
Corral, V. (2010). Psicología de la sustentabilidad. Un análisis de lo que nos hace pro ecológicos y pro sociales. México: Editorial Trillas.
Corral-Verdugo, V., Fraijo-Sing, B., & Pinheiro, J. Q. (2006). Sustainable behavior and time perspective: Present, past, and future orientations and their relationship with water conservation behavior. Interamerican Journal of Psychology, 40(2), 139-147.
Corral-Verdugo, V., y Pinheiro, J. (2004). Aproximaciones al estudio de la conducta sustentable. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, 5(1), 1-26.
De la Fuente, J., Pichardo, M. C., Justicia, F., y Berbén, A. (2008). Enfoques de aprendizaje, autorregulación y rendimiento en tres universidades europeas. Psicothema, 20(4), 705-711.
Di, L. (2007). Rendimiento académico universitario. Universidad Nacional de la Plata, Buenos Aires, Argentina. 1-33. Recuperado de: http://www.aaep.org.ar/ anales/works/works2007/digresia.pdf
Díaz, M., Peio, A., Arias, J., Escudero, T., Rodríguez, S. y Vidal, G. (2002). Evaluación del Rendimiento Académico en la Enseñanza Superior. Comparación de resultados entre alumnos procedentes de la LOGSE y del COU. Revista de Investigación Educativa, 2(20), 357-383.
Díaz-Morales, J. F. (2006). Estructura factorial y fiabilidad del Inventario de Perspectiva Temporal de Zimbardo. Psicothema, 18(3), 565-571.
Edel, R. N. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2).
Elvira-Valdés, M. A., y Pujol, L. (2012). Autorregulación y rendimiento académico en la transición secundaria-universidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), 367-378.
Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. https://doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252
García, M., Alvarado, J. y Jiménez, A. (2000). La predicción del rendimiento académico: regresión lineal versus regresión logística. Psicothema, 12 (2), 248-252.
García-Ros, R., y Pérez-González, F. (2011). Validez predictiva e incremental de las habilidades de autorregulación sobre el éxito académico en la universidad. Journal of Psychodidactics, 16(2), 231-250.
González, D. L., Castañeda, S. F., y Maytorena, M. N. (2009). Estrategias: Referidas al aprendizaje, la instrucción y la evaluación. México: Pearson.
González, D. L., Maytorena, M. N., Lohr, F. E., y Carreño, E. C. (2006). Influencia de la perspectiva temporal y la morosidad académica en estudiantes universitarios. Revista Colombiana de Psicología, 15(1), 15-24.
Kerlinger, F., y Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en ciencias sociales. México: McGraw Hill.
Lamas, H. (2008). Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico. Liberabit, 14(14), 15-20.
Lennings, C. J., Burns, A. M., & Cooney, G. (1998). Profiles of time perspective and personality: Developmental considerations. The Journal of Psychology, 132(6), 629-641. https://doi.org/10.1080/00223989809599294
Martínez, P. (2004). Perspectiva temporal futura y satisfacción con la vida a lo largo de ciclo vital. Tesis doctoral de la Universidad de Barcelona. Recuperado de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/4747/pmu1de1.pdf?sequence=1
Núñez, J. C., Amieiro, N., Álvarez, D., García, T., & Dobarro, A. (2015). Escala de Evaluación de la Autorregulación del Aprendizaje a partir de Textos (ARATEX-R). European Journal of Education and Psychology, 8(1), 9-22. https://doi.org/10.1016/j.ejeps.2015.10.002
Palgi, Y., & Shmotkin, D. (2010). The predicament of time near the end of life: Time perspective trajectories of life satisfaction among the old-old. Aging & Mental Health, 14(5), 577-586. https://doi.org/10.1080/13607860903483086.
Pintrich, P., Smith, A., García, T. & Mckeachie, J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionaire (MSLQ). Ann-Arbor: National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning. Recuperado de http://eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/23/3c/44.pdf
Robbins, S. B., Lauver, K., Davis, H. L., Davis, D., Langley, R. & Caristrom, A. (2004). Psychosocial and study skill factors predict college outcomes? A metaanalysis. Psychological Bulletin, 130, 261-288. https://doi.org/10.1037/0033-2909.130.2.261
Ruiz, G.; Ruiz, J. y Ruiz, E. (2010). Indicador global de rendimiento. Revista Iberoamericana de Educación, 52(4) 1-11.
Sotelo, M. (2007). Motivación, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Tesis de Maestría. Instituto Tecnológico de Sonora. Sonora, México.
Sotelo, M., Echeverría, S., Ramos, D., y Barrera, L. (2015). Estrategias de aprendizaje utilizadas por estudiantes universitarios y su relación con el rendimiento académico. En R. Pizá, S. Mortis, M. González y B. Orduño (Comp.). Resultados de Interacción Educativa (pp. 23-35). México: ITSON.
Valle, A. A., Rodríguez, S. M., Gonzáles, R. C., Núñez-Pérez, J. C., y Rosário, P. (2009). Diferencias en rendimiento académico según los niveles de las estrategias cognitivas y de las estrategias de autorregulación. Summa Psicológica UST, 6 (2), 31-42.
Van Beek, W., Berghuis, H., Kerkhof, A., & Beekman, A. (2011). Time perspective, personality and psychopathology: Zimbardo’s time perspective inventory in psychiatry. Time & Society, 20(3), 364-374. https://doi.org/10.1177/0961463X10373960
Woolfolk, A. (2010). Psicología educativa. Aprendizaje, enseñanza y psicología educativa. El papel de la psicología educativa. México: Pearson.
Zimbardo, P. & Boyd, J. (1999). Putting Time in Perspective: a valid, reliable individual diferences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 66, 742-752.
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183. https://doi.org/10.3102/0002831207312909
Zuzanek, J. (1998). Time use, time pressure, personal stress, mental health, and life satisfaction from a life cycle perspective. Journal of Occupational Science, 5(1), 26-39. https://doi.org/10.1080/14427591.1998.9686432
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020

Downloads

Download data is not yet available.