Construction of the Parenting Skills Scale, in both Parents
PDF#6 4 (Español)

Keywords

parenting skills
validity
reliability
fathers
mothers

How to Cite

Martínez Guadarrama, G. ., Robles Estrada, E. ., Oudhof Van Barneveld, J. ., Zarza Villegas, S. S. ., & Villafaña Montiel, L. G. . (2014). Construction of the Parenting Skills Scale, in both Parents . Psicumex, 3(2), 52–61. https://doi.org/10.36793/psicumex.v3i2.224

Metrics

Abstract

The objective of this research was to construct a valid and reliable scale to measure parenting skills in parents. We worked with 341 men and 341 women from Toluca city whose children were between 6-12 years of age. The skills relied on: educational, parental agency, autonomy and social support, personal life and relationship, and domestic organization (Rodrigo & Máiquez, 2008). The procedure carried out was: first to submit to judges’ preliminary instrument validity, then a pilot was conducted and finally, the application of the instrument collectively. The information processing is carried out for validity using exploratory factor analysis of orthogonal type with varimax rotation and reliability Cronbach’s alpha. According to the results, eight dimensions were obtained by the men’s instrument and five dimensions were obtained by the women’s instrument. In both, parents affection, partner agreements, cleaning and security, stimulation and development and parental self-efficacy skills were found. Male parents showed three more: affection, problem solving and adaptation to the characteristics of the child. Both scales are valid and reliable, so that it is concluded that both parents considered important all everyday parenting skills which are essential for the biopsychosocial development of children.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v3i2.224
PDF#6 4 (Español)

References

Azar, S., & Cote, L. (2002). Sociocultural issues in the evaluation of the needs of children in custody decision making: What do our current frameworks for evaluating parenting practices have to offer? International Journal of Law Psychiatry, 25(3), 193-217.

Barudy, J. (2010). Los buenos tratos y la resiliencia infantil en la prevención de los trastornos del comportamiento. Madrid: Gedisa.

Brett, G. (2010). Historia de la psicología. Paidós: México.


Cabrera, H., Rincón, P., & Vargas, A. (1978). Estilos de solución de conflictos. Revista Latinoamericana de Psicología, 10(1), 53-69.

Farkas-Klein, C. (2008). Escala de evaluación parental (EEP): desarrollo, propiedades psicométricas y aplicaciones. Pontificia Universidad Católica, 7(2), 457-467.


Flores-Galaz, M. M., Cortés-Ayala, M. L., & Góngora-Coronado, E. A. (2003). Estilos de crianza: una aproximación a su identificación en familias de Yucatán. Educación y Ciencia (México), 7(14), 31-42.

Frías, M., Fraijo, B., & Tapia, C. (2012). Prácticas de crianza y desarrollo emocional y afectivo de los niños. PSICUMEX, (4), 30-41.


Garay, J., Díaz-Loving, R., Cárdenas, M., Limón, B., Lozano I., Rocha, T., & Zacarías, M. (2009). Intereses y valores en jóvenes mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 14(2), 295-309.

González, F., & Tovar, G. (1994). Un análisis sobre la supuesta participación masculina en el trabajo doméstico. Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Autónoma México: UNAM.


Moral, J. (2013). Prácticas parentales y percepción del rol en padres adolescentes. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 5(1), 6-19.


Musitu, G., & Cava, M. (2001). La Familia y la Educación. Barcelona: Octaedro.


Musitu, G., & García, G. (2001). Escala de Socialización Parental en la adolescencia. Madrid: TEA Ediciones.


Palacios, D., & Andrade, P. (2008). Influencia de las prácticas parentales en las conducta problema en adolescentes. Ciencias Sociales y Humanidades, 7(7). 7-18.


Ramírez, G. M. (2003). Cuando los padres se separan. Madrid: Biblioteca Nueva.


Ramírez, M., Ibáñez, V., & De Luis, P. (1994). Percepciones Parentales en niños de familias separadas. Anuario de Psicología Jurídica, 14(1), 25-44.


Reder, P., & Lucey, C. (1995). Assessment of parenting: Psychiatric and psychological contributions. London: Routledge.


Reder, P., Duncan, S., & Lucey, C. (2003). Studies in the assessment of parenting. Nueva York: Routledge.


Reidl, L. (2005). Perspectiva de la investigación en psicología social. Revista de Psicología Social y Personalidad, 21(1), 50-62.


Reyes, L., Garrido, A., Ortega, S., & Torres, L. (2007). La vida en pareja: un asunto a negociar. Revista de Enseñanza e Investigación en Psicología, 12(2), 385-396.


Robles, E., & Oudhof, H. (2010). Validación del cuestionario de tareas de crianza en una muestra de mujeres mexicanas. Pensamiento Psicológico, 7(14), 73-80.


Rodrigo, M., & Máiquez, C., (2008). Las Competencias Parentales en Contextos de Riesgo Psicosocial. Intervención Psicosocial, 18(2), 113-120.


Rodrigo, M., Martín, J. C., Cabrera, E., & Máiquez. C. (2009). Las Com-
petencias Parentales en Contextos de Riesgo Psicosocial. Psychosocial Intervention, 18 (2), 113-120.


Rodríguez, P. (2004). Desarrollo Psicosocial de los niños y las niñas. Bogotá: UNICEF.


White, A. (2005). Assessment of parenting capacity. Literature review. Centre for Parenting and Research. Australia: Department of Community Services.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2013

Downloads

Download data is not yet available.