Depression coping strategies in Mexican adolescents
PDF#3 2 (Español)

Keywords

Depression
adolescents
stretegies
coping strategies

How to Cite

González Escobar, S. ., Valdez Medina, J. L. ., González-Arratia López-Fuentes, N. I., & Velasco Monroy, D. B. . (2012). Depression coping strategies in Mexican adolescents . Psicumex, 2(1), 19–30. https://doi.org/10.36793/psicumex.v2i1.229

Metrics

Abstract

In regard to depression, adolescents are among the highest at-risk members of the population and research findings reveal that the onset age of this disease is descending. Consequently those who suffer from depression in this age period usually wait around two years before asking for attention. In addition, Mexican research has neglected the study of the coping strategies that adolescents use when they are depressed. Such a study is the aim of the here reported investigation. A non-probabilistic sample of 400 adolescents attending elementary and high schools was investigated. Half of them were boys and the rest were girls. The Natural Semantic Network was used as instrument, which was administered at students’ classrooms. Results showed that students consistently define their strategies across educational level; yet such a consistency is not present when boys and girls are grouped by total samples. The use of the Natural Semantic Network was appropriate for the intended goal of the study. An important finding is that the coping strategies that adolescents use are not helpful in achieving healthy states and in preventing the occurrence of depression, working only as mere palliatives.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v2i1.229
PDF#3 2 (Español)

References

Ando, M. (2002). Relationship among mental health, coping styles and mood. Psychological Reports. 90, 606-612.
Benjet, C., Borges, G., Medina-Mora, M. E., Fleiz- Bautista, C., & Zambrano-Ruiz, J. (2004). La depresión con inicio temprano: prevalencia, curso natural y latencia para buscar tratamiento. Salud Pública de México, 46(5), 417-424.
Boschetti-Fentanes, B. (2004). La depression y su manejo en el ámbito de la medicina familiar. Archivos en Medicina Familiar, 6(3), 61-63.
Cevallos-Rivera, J. J., Ochoa-Muñoz, J., & Cortez- Pérez, E. (2000). Depresión en adolescencia. Su relación con actividad deportiva y consumo de drogas. Revista Medica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 38(5), 371-379.
Consejo Nacional Contra las Adicciones. (2000). Encuesta Nacional de Adicciones. México: Secretaria de Salud.
Consejo Nacional de población (2002). Situacion actual de las y los jóvenes en México. Diagnostico Sociodemográfico. México: CONAPO


Craig, G. J. (1997). Desarrollo Psicológico. México: Prentice Hall.
Encuesta Nacional de la Juventud. (2000). Resultados Generales. México: Secretaria de Educación Pública, Instituto Mexicano de la Juventud.
Estallo, J. A. (1994). Video juegos, personalidad y conducta. Psicothema. 6, 181-190.
Figueroa, M. I., Contini, N., Lacuzana, A. B., Levín, M., & Estévez, S. A. (2005). Las estrategias de afrontamiento y su relación con el bienestar psicológico. Un estudio con adolescentes de nivel socioeconómico bajo de Tucumán (Argentina). Anales de Psicología, 21(1), 66- 72.
Figueroa, J., González, E., & Solís, V. (1981). Una aproximación al Problema del Significado: Las Redes semánticas. Revista Latinoamericana de Psicología, 13(3), 447-458.
Frydenberg, E., & Lewis, R. (1997). ACS. Escalas de Afrontamiento para Adolescentes. Manual. Madrid: TEA.
Galaif, E. R., Sussman, S., Chou, C-P., & Wills, T. A. (2003). Longitudinal relations among depresión, stress, and doping high risk youth. Journal of Youth and Adolescence, 32, 243- 258.
Gamboa, C. I. P., & Flores, G. M. M. (2006). Asertividad, enfrentamiento y depresión en Adolescentes Yucatecos. La Psicología Social en México, 11, 110-115.
González, E. S., Cruz, U. D. P., & Martínez, M. X. V. (2007). La medición de la depresión en adolescentes: una propuesta psicométrica. Psicología y Salud, 17(2), 199-205.
González, E. S., & Valdez, M. J. L. (2005). Significado psicológico de la depresión en médicos y psicólogos. Psicología y Salud, 15(2), 257-262.
González-Forteza, C. (1992). Estrés psicosocial y respuestas de enfrentamiento: impacto sobre el estado emocional en adolescentes. Tesis de Maestría.UNAM.
González-Forteza, C., Andrade-Palos, P., & Jiménez, A. (1997). Estresores cotidianos familiares, sintomatología depresiva e ideación suicida en adolescentes mexicanos. Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina, 43(4), 319 -326.
González-Forteza, C. F., Pick, S., Collado, M. M. E., Álvarez, M., & Jiménez, A. (1996). Estresores de la sexualidad de los adolescentes y su forma de enfrentarlos. Un estudio exploratorio en México. Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina, 42(1), 43-49.
González-Forteza, C., Villatoro, J., Pick. S., & Collado, M. E. (1998). Estrés psicosocial y su relación con las respuestas de enfrentamiento y el malestar emocional en una muestra representativa de adolescentes al sur de la ciudad de México: Análisis según nivel socioeconómico. Salud mental, 21(2), 37-45.
Haghitgou, H., & Peterson, C. (2001). Coping and depressive symptoms among Iranian students. The Journal of Social Psychology, 135,175-180.
Hewitt, P. L., Flett, G. L., & Endler, N. S. (1995). Perfectionism, Doping, and depression symptomatology in a Clinical Simple. Clinical Psychology and Psychotherapy, 2, 47-58.
Hussain, F. A., & Cochrane, R. (2003). Living with depression: coping strategies used by south Asian women, living in the UK, suffering from depression. Mental Health, Religion and Culture, 6, 21-24.
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (2000). Daños a la salud. Tabulados Básicos y por Entidad. Mexico: INEGI.
Jiménez, T. A., Mondragón, B. L., & González, F. C. (2007). Selfesteem, depressive symtomatology, and suicidal ideation in adolescents: results of three studies. Salud Mental, 30, 20 - 26.
Kuyken, W., & Brewin, C. R. (1994). Stress and Coping in Depressed women. Cognitive Therapy and Research, 18, 403-412.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca.
Leyva-Jiménez, R., Hernández-Juárez, A. M., Nava-Jiménez, G., & López-Gaona, V. (2007). Depresión en adolescentes y funcionamiento familiar. Revista Medica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 45(3), 225-232.
Mariño, M. C., Medina-Mora, M. E., Chaparro, J.J., & González-Forteza, C. (1993). Confiabilidad y estructura factorial del CES-D en una muestra de adolescentes mexicanos. Revista Mexicana de Psicología, 10(2), 141-146.
Marusic, A., & Goodwin, R. D. (2006). Suicidal and deliberate Self-Harm Ideation Among Parents with Psysical Illnes: The Role of Copyng Styles. Journal of Suicide and Live- Threatening Behavior, 36(3), 323-328.
McWilliams, L. A., Cox, B. J., & Enns, M. W. (2003). Use of the Coping Inventory and Stressful situations in a clinical depressed sample. Facture Structure, Personality corelates and prediction of distress. Journal of Clinical Psychology, 59(12), 1371-1385.
Medina-Mora, M. E., Borges, G., Lara Muñoz, C., Benjet, C., Blanco Jaimes, J., Fleiz Bautista, C., Villatoro Velázquez, J., Rojas Guiot, E., Zambrano Ruíz, J., Casanova Rodas, L., & Aguilar Gaxiola, S. (2003). Prevalencia de trastornos mentales y uso de servicios: Resultados de la Encuesta Nacional de Epidemiología Psiquiátrica en México. Salud Mental, 26(4), 1-16.
Meyer, M. (2007). Estilos de afrontamiento en situaciones de tristeza en estudiantes de la Universidad Iberoamericana mediante el Coping Inventory of Depression (CID). Psicología Iberoamericana, 15(1), 24-33.
Papalia, D. (2004). Psicología del Desarrollo. México: McGraw-Hill.
Pardo, A. G., Sandoval, D. A., & Umbarila, Z. D. (2004). Adolescencia y depresión. Revista Colombiana de Psicología, 13, 13-28.
Pliego, A. (2001). Cómo detectar y vencer la depresión en jóvenes. México: Selector.
Ring, J., & Vázquez, C. (1996). Estrategias de afrontamiento ante la depresión: un análisis de su frecuencia y utilidad mediante el Doping Inventory of depresión. Psicología Conductual, 4, 9-28.
Santos-Preciado, B. J. I., Villa-Barragan, J. P., García-Avilés, M. A., León-Álvarez, G. L., Quezada-Bolaños, S., & Tapia-Conyer, R. (2003). La transición epidemiológica de los y las adolescentes en México. Salud Pública de México, 45(1), 140-S152.

Shaffer, D. R. (2000). Psicología del Desarrollo: infancia y adolescencia. México: International Thomson Editores.
Sheung-tak, Ch., & Chan, A. C. M. (2007). Pathaways from stress to suicidality and the protective effect of social support in Hong Kong Adolescents. Journal of Suicide and Life Threatening Behavior, 37(2), 187-196.
Smith, M., Wethington, E., & Zhan, G. (1996). Self-concept clarity and preferred coping styles. Journal of Personality, 64(2), 407- 434.
Valadez-Figueroa, I., Amezcua-Fernández, R., Quintanilla-Montoya, R., & González- Gallegos, N. (2005). Familia e Intento suicida en el adolescente de educación media superior. Archivos en Medicina Familiar, 7(3), 69-78.
Valdez-Medina, J. L. (1998). Las redes semánticas, Usos y Aplicaciones en Psicología Social. México: Universidad Autónoma del Estado de México
Valdez, M. J. L. (2007). Hombres y Mujeres en México, dos mundos distintos pero complementarios. México: Universidad Autónoma del estado de México.
Valdez, Medina. J. L. (2009). Teoría de la Paz o Equilibrio: una nueva teoría que explica las causas del miedo y del sufrimiento, y que nos enseña a combatirlos. México: EDAMEX.
Valdez-Medina, J. L., & Hernández, G. A. (1986). El significado psicológico de Padre, madre, Dios y Virgen: Redes semánticas, Convergencias conceptuales. Tesis de Licenciatura. México: Universidad Autónoma de México.
Whatley, S. L., Foreman, A. C., & Richards, S. (1998). The relationship of coping style to dysphoria, anxiety, and anger. Psychological Reports, 83, 783-791.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2012

Downloads

Download data is not yet available.