Perspectives of education in teachers of the Faculty of Psychology and Therapy of Human Communication of the Juarez University of the State of Durango
PDF#15 4 (Español)

Keywords

teaching
perspective
beliefs
education
professor

How to Cite

Santiesteban Contreras, M. T. ., Vázquez Soto, M. A. ., & Martínez Martínez, P. L. . (2018). Perspectives of education in teachers of the Faculty of Psychology and Therapy of Human Communication of the Juarez University of the State of Durango . Psicumex, 8(1), 40–53. https://doi.org/10.36793/psicumex.v8i1.269

Metrics

Abstract

The research intends to show the process that a representative sample of teachers from the Faculty of Psychology and Human Communication Therapy of the Juárez University of the state of Durango has. Furthermore, it searches for significant differences among the teachers ́ perspectives depending on the variables of antiquity and academic degree. For this purpose, a quantitative methodology based on the application of the Teaching Perspectives Inventory was used. The objective of the instrument was to identify the perspectives of teaching from three dimensions: Beliefs, Purposes and Actions of the teachers when they teach. Pating from these three perspectives, there are five dimensions: transmission, learning, development, accompaniment and social reform. According to the results, it was concluded that there is no uniformity in the beliefs of the teachers regarding tuition in contrast with antiquity and level of studies. Nevertheless, these differences were not statistically significant.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v8i1.269
PDF#15 4 (Español)

References

Ávalos, B., Cavada, P., Pardo, M., & Sotomayor, C. (2010). La profesión docente: temas y discusiones en la literatura internacional. Estudios pedagógicos, 36(1), 235-263. Recuperado de file:///C:/Users/FPSI-L- DEISY/Downloads/2015-docentes_La_ profesion_docente_en_Chile.pdf
Canto, E., & Burgos, R. (2010). Diferencias en las perspectivas de enseñanza en profesores universitarios. Congreso Iberoamericano de Educación, Metas 2021, Buenos Aires: Argentina. Recuperado de http://www. adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20 IBEROAMERICANO/DOCENTES/ R1883_Canto.pdf
Canto, E., & Burgos, R. (2011). Perspectivas acerca de la enseñanza de docentes de Educación Superior. Revista Educación y Ciencia, Cuarta Época, 2(39), 7-18. Recuperado de https://www.researchgate. net/publication/277208582_Perspectivas_acerca_de_la_ensenanza_de_docentes_de_ Educacion_Superior
Cruz, I. (2008). Creencias pedagógicas de profesores: El caso de la licenciatura en nutrición y ciencia de los alimentos en México. Revista Qurriculum, 21, 137-156. Recuperado de http://revistaq.webs.ull.es/ ANTERIORES/numero21/cruz.pdf
Díaz, C., Jansson, L., & Neira, A. (2012). Percepciones de profesores y estudiantes chilenos de educación media acerca del papel de la tecnología en la clase de inglés como lengua extranjera. Revista Lasallista de Investigación, 8(2), 3-60. Recuperado de http://www.redalyc.org/ pdf/695/69522607006.pdf
Díaz, C., Martínez, P., Roa, I., & Sanhueza, M. (2010). Los docentes en la sociedad actual: sus creencias y cogniciones pedagógicas respecto al proceso didáctico. Revista de la Universidad Bolivariana, 25(9), 421-436. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/ polis/v9n25/art25.pdf
Estévez, H., Valdés, A., Arreola, G., & Zavala, G. (2014). Creencias sobre enseñanza y aprendizaje en docentes universitarios. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 6(13), 49-64. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2810/281031320004.pdf
Gómez-Chacón, I. (2003). La tarea intelectual de las matemáticas. Afecto, meta-afecto y los sistemas de creencias. Boletín de la Asociación Matemática Venezolana, X(2), 225-247. Recuperado de https://www.emis. de/journals/BAMV/conten/vol10/igomez. pdf
González, G., & Barba, J. (2014). Formación permanente y desarrollo de la identidad reflexiva del profesorado desde las perspectivas grupal e individual. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18(1), 397-412. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev181COL12. pdf
Kember, D. (1997) 'A Reconceptualisation of the Research into University Academics Conceptions of Teaching'. Learning and Instruction, 7(3) 255-275.
Martínez, R., Montero, Y., & Pedrosa, M. (2009). Una aproximación a las creencias epistemológicas y pedagógicas de los profesores y su valoración de internet. Revista Iberoamericana de Educación, 51(1), 1-15. Recuperado de file:///C:/Users/FPSI-L- DEISY/Downloads/3138MartInez.pdf
McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. Buenos Aires: Siglo XXI.
Ponte, J. P. (2009). Las creencias y concepciones de maestros como un tema fundamental en formación de maestros. Recuperado de http:// www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/docs-sp/Las%20creencias.pdf

Pratt, D. D. (2002). Good Teaching: One Size fitz All? New directions for adult and continuing education, 93(1), 5-16. doi: https://doi. org/10.1002/ace.45
Pratt, D. D., & Collins, J. B. (2001). Teaching perspectives inventory. Recuperado de: http://www.teachingperspectives.com/tpi/
Prieto, L (2007). Autoeficacia del profesor universitario: eficacia percibida y práctica docente. Madrid: Narcea Ediciones.
Rojas, T. (2014). Las creencias docentes: delimitación del concepto y propuesta para la investigación. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 14(27), 89-112. Recuperado de http://www.dialogoseducativos.cl/revistas/ n27/rojas.pdf
Serrano, R., (2010). Pensamientos del profesor: un acercamiento a las creencias y concepciones sobre el proceso de enseñanza- aprendizaje en la Educación Superior. Revista de Educación, (352), 267-287. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion. es/re352/re352_12.pdf
Solís, C. (2015). Creencias sobre enseñanza y aprendizaje en docentes universitarios: Revisión de algunos estudios. Propósitos y Representaciones, 3(2), 227-260. Recuperado de file:///C:/Users/FPSI-L- DEISY/Downloads/Dialnet-CreenciasSob reEnsenanzaYAprendizajeEnDocentesUni ve-5475205%20(1).pdf
Villalobos, J., & De Cabrera, M. (2009). Los docentes y su necesidad de ejercer una práctica reflexiva. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (14), 139-166. Recuperado de http://www.redalyc. org/pdf/652/65213214008.pdf
Wanlin, P. (2009). La pensé des enseignants lors de la planification de leur enseignement. Revue Francaise de Pédagogie, (166), 89-128. Recuperado de https://journals. openedition.org/rfp/1294
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018

Downloads

Download data is not yet available.