Meaning, function and overcoming of the guilt in university young people: An analysis by sex
PDF#5 4 (Español)

Keywords

Social control
psycho-socio-cultural construction
remorse
repentance
value judgment

How to Cite

Valdez Medina , J. L. ., Manzano Vivanco, J. ., Sarandingua, A. I. ., Maya Martínez, M. U. ., Piña Monroy, M., & González Arrantia López Fuentes, N. I. . (2013). Meaning, function and overcoming of the guilt in university young people: An analysis by sex . Psicumex, 3(1), 37–47. https://doi.org/10.36793/psicumex.v3i1.236

Metrics

Abstract

The objective of this research was to study the definition, demonstrations and overcoming guilt in college students through exploratory qualitative assessment. An instrument was constructed consisting of 11 questions on the theme of guilt, which was applied to 300 university students, divided equally by gender, aged between 18 and 25. The application was made as an individual interview lasting approximately 30 minutes per participant. The results were processed using content analysis technique (Alvarez-Gayou, 2005), which allows to make findings identifying systematic and objective characteristics of the answers given. Research shows that men and women conceive guilt as the feeling that comes after doing something wrong or is believed to be improper according to the value judgments, which causes remorse and repentance. The strategies that men and women used to overcome this feeling are the reflection and repair damage done to the other. However, men also said that they evade or justify the situation, while women seek resolution directly. Guilt is a psycho-social-cultural strategy that serves as a mechanism of social control, its purpose is to effectively regulate the social behavior of the individual, the same that leads to apologize, implying an attempt to regain the trust itself and with the other people, in order to reduce the threat and live without fear.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v3i1.236
PDF#5 4 (Español)

References

Abbagnano, N. (2004). Diccionario de filosofía. México: Fondo de Cultura Económica.
Álvarez-Gayou, J.L. (2005). Cómo hacer investigación cualitativa: fundamentos y metodología. Barcelona: Paidós.
Aristegui, R. & Bazán D. (2005). Hacia una pedagogía de la convivencia. Psykhe. Chile, 1, 137-150.
Branden, N. (2000). El respeto hacia uno mismo: como vencer el temor a la desaprobación de los demás, el sentimiento de culpa y la inseguridad. México: Paidos.
Buss, A. (1980). Self consciousness and social anxiety. San Francisco: W.H. Freeman.
Caparrós, N & Sanfeliú, I. (2004) Orfandad, culpa y duelos. Daños colaterales. Clínica y salud, 15(3), 387-393.
Cueva Perus, M. (2009). La oscuridad en los ojos: anomia, sacrificio y culpa en las sociedades latinoamericanas. Liminar. Estudios sociales y humanísticos, 7(1), 94-111.
Custer, D. (1979). La mente en las relaciones humanas. México: Continental.
Diccionario Enciclopédico Barsa. (1970). Madrid: Barsa Planeta, Inc.
Esperanza para la familia. (2010). El sentimiento de culpabilidad. Extraído de www.esperanzaparalafamilia.com/Rev/Articulos/PDFs/ PDF0255.pdfSimilares

Etxeberria, I., Ortiz, MJ, Conejero, S. & Pascual, A. (2009). La intensidad de la culpa habitual entre hombres y mujeres: Las diferencias en la sensibilidad interpersonal y la tendencia hacia una culpabilidad ansioso-agresiva. Revista Española de Psicología, 12 (2), 540-554.
Freud, S. (1929). Obras completas (Tomo XXI). Buenos Aires; Amorrortu. González (2006). La culpa, con sentido. Extraído de http://www.prensa.com/actualidad/psicologia/2006/12/07index.htm)
Grimberg, L. (1988). Culpa y Depresión. Madrid; Alianza.
Mc Cullough, M. E., Worthington, E. L. & Rachal, K. C. (1997). Interpersonal forgiving in close relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 321-336.

Speziale-Bagliacca, R. (2002). La culpa. Consideraciones sobre el remordimiento, la venganza y la responsabilidad. Madrid: Biblioteca
Nueva.
Talavera, C. (2004). El sentimiento de culpa: no nos castiguemos. México:Consumer.

Urtubia, E. (2006). Creatividad en los sentimientos. Centro Psicosocial Ediciones.
Valdez Medina, J. L. (2009). Teoría de la paz o equilibrio: una nueva teoría que explica las causas del miedo y del sufrimiento, y que nos enseña a combatirlos. México: EDAMEX.

Valdez-Medina, J.L., Díaz Loving, R., & Pérez, B.R. (2005). Los hombres y las mujeres en México: dos mundos distantes y complementarios. México: Universidad Autónoma del Estado de México.
Zimbardo, P. (1984) Psicología y vida. México: Trillas.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2013

Downloads

Download data is not yet available.