Design of a test execution of strategies for learning of university students
PDF#7 2 (Español)

Keywords

Learning strategies
test execution
design and validate
university students
evaluation

How to Cite

González Lomelí, D. ., Maytorena Noriega, M. de los Ángeles ., Varela Romero, C. W. ., & Domínguez Guedea, R. L. . (2014). Design of a test execution of strategies for learning of university students . Psicumex, 4(1), 24–51. https://doi.org/10.36793/psicumex.v4i1.240

Metrics

Abstract

The objective of this study was to design and validate a test on learning strategies, in an execution context from a multidimensional model of evaluation. Through an Analysis of Cognitive Task (ACT) identified the types of content to be evaluated and the cognitive operations that underlie learning the content of the text Strategies to learn how to learn on the subject of the same name, a public university in the northwest of Mexico. From the results of the ACT was developed a test of Learning Strategies (EPA) formed with 28 reagents, which are applied to an intentional sample of 144 undergraduate students. A Rasch analysis resulted in a test of 26 reagents, subsequently were confirmatory factorial analysis, through structural equation modeling, by types of knowledge (declarative and procedural) and by execution context (recognition and remembrance); two models were obtained with appropriate adjustment to the data according to the indices more accepted. Engineering students gain a greater performance in the EPA test to be evaluated in the context of remembrance, in comparison with those of psychology.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v4i1.240
PDF#7 2 (Español)

References

Aguilar, J., Pacheco, J., Andrade, J., Vargas, A., Gutiérrez, P., & Zetina, G. (1992). Estudio sobre la validez concurrente del inventario de factores de carrera en estudiantes de licenciatura. Monografía. México: UNAM.
Araoz, R. M., Guerrero, P., Galindo, M., Villaseñor, R., & De la Vara, A. (2010). Estrategias para aprender a aprender. México: Pearson.
Bentler, P. M. (2006). EQS structural equations program manual. Los Ángeles, CA: BMPD Statistical Software. Inc.
Burga, A., Llanos, F., Pérez-León, H., Simon, J., Boccio, K., Miranda, L., Arias, M., Pacheco, T., & Asmad, U. (2009). Evaluación censal de estudiantes (ECE). Segundo grado de primaria y cuarto grado de primaria de IE EIB. Marco de trabajo. Ministerio de Educación del Perú. Recuperado de http://www2.minedu.gob.pe/umc/ece/ Marco_de_Trabajo_ECE.pdf
Cadavid, N., Delgado, A., & Prieto, G. (2007). Construcción de una escala de depresión con la escala de Rasch. Psicotema, 19(3), 515-521. España: Universidad de Oviedo. Recuperado de http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=72719323
Castañeda, F. S. (1993). Procesos cognitivos y educación médica. México: UNAM.
Castañeda, F. S. (1998). Evaluación de resultados de aprendizaje en escenarios educativos. Revista Sonorense de Psicología, 12, 57- 67.
Castañeda, F. S. (2004). Educación, aprendizaje y cognición. En S. Castañeda (Ed.), Educación, aprendizaje y cognición. Teoría en la práctica (pp. 49-74). México: Manual Moderno.
Castañeda, F. S. (2006). Evaluación del aprendizaje en el nivel universitario. Elaboración de exámenes y reactivos objetivos. México: UNAM-Conacyt. ISBN 970-32-3960-9.
Chávez, A., & Saade, H. (2009). Procedimientos básicos para el análisis de reactivos. Cuaderno Técnico 8. CENEVAL. México. Recuperado de http://www.ceneval.edu.mx/ ceneval-web/content.do?page=1689
De Jong, F., & Simons, P. (1990). Cognitive and metacognitive processes of self-regulated learning. En J. Pieters, P. Simons & L. Leeuw (Eds.), Research on computer-based instruction (pp. 81-100). Amsterdan: Swets & Zeitlinger.
González, D., Valenzuela, M. E., & Maytorena, N. M. (1999). La estructura factorial de la inseguridad vocacional: Un estudio confirmatorio. Enseñanza e investigación en psicología, 3, 163-183.
González, M. M. J. (2008). El análisis de reactivos con el modelo rasch manual técnico. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación-Universidad de Sonora. Recuperado de http://www.winsteps.com/a/ recursos-offline.pdf
González, L. D., Castañeda, F. S., & Maytorena, N. M. (2009). Estrategias referidas al aprendizaje, la instrucción y la evaluación. México: Pearson.
Hambleton, R. K., & Swaminathan (1985). Item response theory. Principles and applications. Boston, MA: Kluwer Nijhoff Publishing.
Hattie, J. (1985). Methodology review: Assessing unidimensionality of tests and items. Applied Psychological Measurement, 9(2), 139-164.
Linacre, J. M. (1991). Structured rating scales. Sixth international objective measurement workshop. Chicago. Recuperado de http:// www.winsteps.com/a/Linacre-structured- rating-scales.pdf
Linacre, J. M. (2002). Optimizing rating scale category effectiveness. Journal of Applied Measurement, 3(1), 85-106. MESA Psychometric Laboratory. University of Chicago. Recuperado de http://www. winsteps.com/a/linacre-optimizing-category. pdf
Linacre, J. M. (2006). A user’s guide to winsteps ministeps: Rasch-model computer programs. Chicago, USA. Recuperado de http://www. winsteps.com
Linacre, J., & Wright, B. (1989). Length of a logit. Rasch measurement transactions, 3(2), 54-55. Recuperado de http://www.rasch.org/ rmt/rmt32b.htm
López-Olivas, M. (2007). El modelo de alumno deseable para la institución ¿es el que refleja el modelo de examen de admisión? En D. González & M. Maytorena (Eds.), Estudios Empíricos en Educación Superior (pp. 19- 35). México: Universidad de Sonora. ISBN: 970-689-351-2.
Martínez-Guerrero, J., & Sánchez-Sosa, J. J. (1993). Estrategias de aprendizaje: análisis predictivo de hábitos de estudio en el desempeño académico de alumnos de bachillerato. Revista Mexicana de Psicología, 10(1), 63-73.
Prieto, G., & Delgado, A. (2003). Análisis de un test mediante el modelo de rasch. Psicothema. 15(1), 94-100. Recuperado de http://www. psicothema.com/psicothema.asp?id=1029
Revuelta, J., & Ponsoda, V. (1998). Un test adaptativo informatizado de análisis lógico basado en la generación automática de ítems. Psicothema, 10(3), 709-716. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema. asp?id=199
Tirado, F., González M. M. J., & Backhoff, E. (2009). Procesos de control de calidad del examen de habilidades y conocimientos básicos (EXHCOBA). Memorias del X Congreso Nacional de Investigación Educativa. Veracruz, Ver.
Universidad de Sonora (2004). Eje de Formación Común. Programa de estrategias para el aprendizaje. Recuperado de http://www. uson.mx/institucional/marconormativo/ reglamentosacademicos/eje_formacion_ comun.htm
Valle, A., González, R., Cuevas, L., & Rodríguez, S. (2003). Las estrategias de aprendizaje: Características básicas y su relevancia en el contexto escolar. España. Universidad de la Coruña. Departamento de la Psicología Evolutiva y de la Educación. Recuperado de htpp:/www.educadormarista. com/Descognitivo/ESTRAPE4.HTM
Wright, B. D., & Masters, G. N. (1982). Rating scale analysis. Chicago: MESA Press.
Wright, B. D., & Stone, M. H. (1979). Best test design. Chicago: MESA Press. ISBN 0-941938-00-X.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014

Downloads

Download data is not yet available.