Inclusive model through the use of ICT in attention to indigenous students of higher education
pdf (Español)
XML (Español)

Keywords

higher education, indigenous students, educational inclusion, information and communication technologies (ICT).

How to Cite

Valenzuela, B. A. ., Guillén Lúgigo, M. ., Campa Álvarez, R. de los Ángeles, & Sánchez Romero, C. (2020). Inclusive model through the use of ICT in attention to indigenous students of higher education. Psicumex, 10(1), 21–38. https://doi.org/10.36793/psicumex.v10i1.334

Metrics

Abstract

The inclusion of indigenous students represents a challenge in the permanence in Higher Education, so the use of ICT is a means that facilitates such process with ubiquitous learning. Therefore, the general objective of this research is to describe the process of inclusion of indigenous students and the use of ICT in higher education in Sonora, Mexico in order to determine an inclusive model of care. A descriptive-correlative quantitative study was carried out with a non-experimental transectional design, the mobile devices questionnaire on education was applied as a data collection technique: ubiquitous learning (Sevillano, 2016) and the Inclusion Index (Both & Ainscow, 2000) to 84 university students from an indigenous ethnic group in Sonora, Mexico. For the data analysis the statistics program SPSS version 21 and EQS 6.1 were used. The results indicate the use of the Smartphone and laptop for academic and social purposes more frequently; in the inclusion process, the need to design classes that address the educational needs and employment of the use of ICT by teachers, as well as the promotion of an inclusive culture. The structural model explains 32% the educational inclusion. It is proposed to implement the model and measure the impact on the academic-social achievement of indigenous students.

Keywords: higher education, indigenous students, educational inclusion, information and communication technologies (ICT).

https://doi.org/10.36793/psicumex.v10i1.334
pdf (Español)
XML (Español)

References

Alarcón, M., Lissi, M., Medrano, D., Zuzulich, M. & Hojas, A. (2013). La inclusión en la educación superior de la voz de estudiantes chilenos con discapacidad.Revista Iberoamericana de Educación. 63, 77-98. https://doi.org/10.35362/rie630502

Alcántara S. (2013). Educación superior e inclusión social en México: algunas experiencias recientes. Universidades, 57, 17-28. http://www.redalyc.org/pdf/373/37331246004.pdf

Báez, C., & Clunie, B. (2019). Una mirada a la Educación Ubicua. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22 (1), 325-344. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22422

Barrio, J. (2009). Hacia una Educación Inclusiva para todos. Revista Complutense de Educación, 20 (1), 13-31. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0909120013A

Bat, M., Kilgariff, C. & Doe, T. (2014). Indigenous tertiary education – we are all learning: both-ways pedagogy in the Northern Territory of Australia. Higher Education Research and Development, 33 (5), 871-886. https://doi.org/10.1080/07294360.2014.890575

Becerra, Y. (2012). Estudiantes indígenas y los usos y apropiación de las Tecnologías de información y comunicación. Paakat. Revista de tecnología y sociedad, 2 (3), 1-11. http://www.udgvirtual.udg.mx/paakat/index.php/paakat/article/view/180/251

Bentler, P. (2006). EQS 6 Structural Equations Program Manual. Encino, CA: Multivariate Software,Inc.

Bernete, F. (2010). Usos de las TIC, Relaciones sociales y cambios en la socialización de las y los jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, 10 (88), 97-114. https://doi.org/10.1145/345190.345238

Booth, T., Ainscow, M. & Black-Hawkins, K. (2000). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. UNESCO-Santiago. http://www.cepazahar.org/recursos/file.php/44/comunicacion-pci/tema_1-inclusion/index1.pdf

Booth, T. & Ainscow, M. (2002). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools. Bristol: Centre for Estudies on Inclusive Education.

Burbules, N. C. (2014). Los significados de “aprendizaje ubicuo”. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22 (104), 1-10. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22.1880.

Cabero, J. (2005). Las TIC y las universidades: retos, posibilidades y preocupaciones. Revista de La Educación Superior, 34 (3), 77–100. https://doi.org/CurricularTICs.pdf

Caicedo, J. & Castillo, E. (2008). Indígenas y afrodescendientes en la Universidad colombiana: nuevos sujetos, viejas estructuras. Cuadernos Interculturales, 6 (10), 62-90.

Castagno, A. & Brayboy, B. (2009). Culturally Responsive Schooling for Indigenous Youth: A Review of the Literature. Review of Educational Research, 78 (4), 941- 993. https://doi.org/10.3102/0034654308323036

Castillo, C. (2015). La educación inclusiva y lineamientos prospectivos de la formación docente: Una visión de futuro. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 15 (2), 1-33. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i2.18534

Chávez, M. (2008). Ser indígena en la educación superior ¿desventajas reales o asignadas? Revista de La Educación Superior, 37 (4), 31-55. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v37n148/v37n148a3.pdf

Chiappe, A. (2016). Tendencias sobre contenidos educativos digitales en América Latina. Buenos Aires: UNESCO. http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/siteal-tendencias-contenidos-educativos.pdf

De Ibarrola, M. (2012). Los grandes problemas del sistema educativo mexicano. Perfiles educativos, 34, 16-28. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v34nspe/v34nspea3.pdf

Denzin, N. K. (2010). Moments, Mixed Methods, and Paradigm Dialogs. Qualitative Inquiry, 16 (6), 419–427. https://doi.org/10.1177/1077800410364608

Echeita, G. & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de la revolución pendiente. Tejuelo, 12, 26–46. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/tejuelo/article/view/2497

Fernández, E. (2017). Una mirada a los desafíos de la educación superior en México. Innovación educativa, 17 (74), 183-207.

Fielding, A., Levy, P. & Lemeshow, S. (2006). Sampling of Populations: Methods and Applications. Journal of the Royal Statistical Society. Series A (Statistics in Society), 178(3), 493-785. https://doi.org/10.2307/2982878

Figueroa, C. (2016). El uso del Smartphone como herramienta para la búsqueda de información en los estudiantes de pregrado de educación de una universidad de Lima Metropolitana. Educación, 25(49), 29-44. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.201602.002

Gómez, M., Contreras, L. & Gutiérrez, D. (2016). El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de ciencias sociales: un estudio comparativo de dos universidades públicas. Innovación educativa, 16 (71), 61-80. http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v16n71/1665-2673-ie-16-71-00061.pdf

Gutiérrez, M., Santana, J. & Pérez, M. (2017). Smartphone: usos y gratificaciones de los jóvenes en México en 2015. Palabra Clave, 20 (1), 47-68. DOI:10.5294/pacla.2017.20.1.3

Harris, J. B., Hill, B. & Kiernan, M. (2012). A Model for Increasing Indigenous Participation in Psychology Degrees. Australian Psychologist, 47 (3), 128-136. https://doi.org/10.1111/j.1742-9544.2012.00066.x

Hyde, M., Carpenter, L. & Conway, C. (2010). Indigenous Perspectives and cultural identity. Diversity and Inclusion in Australian Schools. Oxford University Press.

Hyde, M., Carpenter, L., Conway, Robert, Andersen, C. & Walter, M. (2013). Diversity, Inclusion and Engagement. In Diversity and Inclusion in Australian Schools. Oxford University Press.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2010). Censo de Población y Vivienda 2010. México: INEGI. http://www.censo2010.org.mx/

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2012). Analfabetismo en México: una deuda social. México: INEGI. https://www.inegi.org.mx/rde/RDE_07/Doctos/RDE_07_opt.pdf

Instituto Nacional para la Educación de los Adultos (INEA). (2015). Rezago educativo en México. México: INEA. http://www.inea.gob.mx/transparencia/pdf/Metodologia_rezago_educativo_act_2015.pdf

Kim, M. (2017). Indigenous knowledge in Canadian science curricula: cases from Western Canada. Cultural Studies of Science Education, 12 (3), 605-613. https://doi.org/10.1007/s11422-016-9759-z

Lehmann, D. (2013). Intercultural universities in Mexico: Identity and inclusion. Journal of Latin American Studies, 45 (4), 779-811. https://doi.org/10.1017/S0022216X13001193

Lévy, J. P. & Varela, J. (2003). Análisis Multivariable para las Ciencias Sociales. España: Pearson Educación.

Moreira, M. (2008). La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Investigación en la Escuela (64), 5-18. http://dx.doi.org/10.12795/IE.2008.i64.01

Muntaner, J., Roselló, M. & Begoña, M. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Educatio Siglo XXI, 34 (1), 31-50. http://dx.doi.org/10.6018/j/252521

Nash, A. (2019). Indigenous peoples. In The Routledge Handbook to the History and Society of the Americas. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351138703

Navarrete, F. (2008). Los pueblos indígenas de México. Pueblos Indígenas del México Contemporáneo. México: CDI. Recuperado de: http://www.cdi.gob.mx/dmdocuments/monografia_nacional_pueblos_indigenas_mexico.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (UNESCO). (2009). Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo. Francia: UNESCO https://web.oas.org/childhood/ES/Lists/Recursos%20%20Bibliografia/Attachments/46/47.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2011). Educación de calidad en la era digital una oportunidad para la UNESCO en América latina y el caribe. Argentina: UNESCO.http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/educaciondigital-Buenos-Aires.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (UNESCO). (2013). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Chile: UNESCO. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (UNESCO). (2015). Educación inclusiva. Foro mundial sobre la educación 2015. http://es.unesco.org/world-education-forum-2015/5keythemes/educacióninclusiva

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) (2015). México Panorama de la Educación 2015. México: OCDE. https://www.oecd.org/mexico/Education-at-a-glance-2015-Mexico-inSpanish.pdf

Sancho, J. (2004). Los observatorios de la Sociedad de la Información: evaluación o política de promoción de las TIC en educación. Revista Iberoamericana de Educación, 36 (1), 37-68. https://doi.org/10.1080/1941126X.2011.576959

Secretaria de Educación Pública (2016). El modelo educativo 2016. El Planteamiento pedagógico de la Reforma Educativo. México: SEP. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/114501/Modelo_Educativo_2016.pdf

Secretaria de Educación Pública (SEP) (2014). Principales cifras del sistema educativo nacional 2012 - 2013. http://www.sems.gob.mx/work/models/sems/Resource/11579/1/images/principales_cifras_2012_2013_bolsillo.pdf

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2016). Programa de apoyo a estudiantes Indígenas en Instituciones de Educación Superior. México: SEP.

Secretaria de Educación y Cultura (2015). Estadísticas del Sistema Educativo Sonora 2013 2014. http://www.snie.sep.gob.mx/descargas/estadistica_e_indicadores/estadistica_e_indicadores_educativos_26SON.pdf

Sevillano, M. & Vázquez, E. (2015). Modelos de investigación en contextos ubicuos y móviles en Educación Superior. Madrid: McGrawHill.

Sulmont, L. (2012). Recursos educativos digitales Procesos de mediación y mediatización en la comunicación pedagógica. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 1 (1), 1-19. https://doi.org/10.19083/ridu.1.36

Tamayo, M. (2003). El proceso de investigación científica. México: Limusa Noriega.

Cantillo, C., Roura, M. & Sánchez, A. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educación digital magazine, 147, 1 -21.

Zarate, J. (2016). Grupos étnicos de Sonora: territorios y condiciones actuales de vida y rezago. Región y Sociedad, 28 (65), 5-44. https://doi.org/10.22198/rys.2016.65.a356

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020

Downloads

Download data is not yet available.