Evaluation of the Reference Guide III Questionnaire of NOM-035-STPS-2018: Limitations, Implications, and Challenges of its Validity
PDF (Español)
XML (Español)

Keywords

Psychometry
Validity
Reliability
Psychosocial Risk Factors
NOM-035-STPS-2018

How to Cite

Martínez-Mejía, E., & Martínez-Guerrero, J. I. (2023). Evaluation of the Reference Guide III Questionnaire of NOM-035-STPS-2018: Limitations, Implications, and Challenges of its Validity. Psicumex, 13(1), 1–27. https://doi.org/10.36793/psicumex.v13i1.524

Metrics

Abstract

The aim of this research is to evaluate the content, construct, and criterion validity, as well as the reliability of the GRIII questionnaire of NOM-035-STPS-2018 among tertiary economic activity workers in Mexico City. The method was proposed in three phases: 1) Content validity: specification tables based on the same NOM-035 and its GRIII. 2) Construct validity: confirmatory factor analysis of the domains, with a sample of 1,179 workers. 3) Criterion validity: multiple linear regression models of the domains on a measure of anxiety, with a sample of 432 workers. The results indicate validity limitations of the GRIII questionnaire, which implies questioning its effectiveness. The challenge is posed to the corresponding authorities to reinforce the questionnaire or redesign a new one when the standard is revised.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v13i1.524
PDF (Español)
XML (Español)

References

Alcover, C. M., Martínez, D. Rodríguez, F., y Domínguez, R. (2004). Introducción a la psicología del trabajo. McGraw Hill.

American Educational Research Association (AERA), American Psychological Association (APA), National Council on Measurement in Education (NCME) (2014). Standards for Educational and Psychological Testing. AERA. https://www.testingstandards.net/uploads/7/6/6/4/76643089/standards_2014edition.pdf

Bar-Tal, D. (1996). Las creencias grupales como expresión de la identidad social. En J. F. Morales, S. Worchel, D. Páez, y J. C. Deschamps (eds.), Aproximaciones psicosociales a los grupos y a las relaciones entre grupos (pp. 255-285). Promolibro.

Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1988). An Inventory for Measuring Clinical Anxiety: Psychometric Properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(6), 893-897. https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.6.893

Cámara de Diputados (2014, 13 de noviembre). Reglamento Federal de Seguridad y Salud en el Trabajo. Diario Oficial de la Federación. http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/regla/n152.pdf

Cámara de Diputados (2020, 1 de julio). Ley de Infraestructura de la Calidad. Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LICal_010720.pdf

Cámara de Diputados (2022, 27 de diciembre). Ley Federal del Trabajo. Diario Oficial de la Federación. Última actualización. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LFT.pdf

Clark, D., y Beck, A. (2012). Terapia cognitiva para trastornos de ansiedad. Desclée De Brouwer.

Fernández-Ríos, M., Rico, R., & San Martín, R. (2004). Organizations as Meaning Systems: Time for Clarity. Psicothema, 16(2), 222-228. https://www.psicothema.com/pdf/1186.pdf

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., y Black, W. C. (1999). Análisis Multivariante. Prentice Hall.

Huici, C., Molero, F. Gómez, A., y Morales, J. F. (2012). Psicología de los grupos. UNED.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2021, octubre). Sistema de Cuentas Nacionales de México. Cuentas de bienes y servicios 2020 [comunicado de prensa]. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/OtrTemEcon/CtaBneServ2020.pdf

Kane, M. T. (2006a). Content-Related Validity Evidence. In Downing y Haladyna, Handbook of Test Development, 1, (pp. 131-153). Taylor y Francis.

Kane, M. T. (2006b). Validity. In R. Brennan, Educational Measurement (4th Ed) (pp. 17-64). Praeger.

Lévy, J. P. y Varela, J. (2006). Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales. Temas esenciales, avanzados y aportaciones especiales. Netbiblo.

Littlewood-Zimmerman, H., Uribe-Prado, J., y Gurrola, M. (2020). Confiabilidad y validez de las 5 categorías del cuestionario NOM-035 de 72 ítems. Ciencias Administrativas Teoría y Praxis, 16(1), 72-86. https://doi.org/10.46443/catyp.v16i1.252

Lozano, L. M. y Turbany, J. (2013). Validez. En J. Meneses (Coord.), Psicometría. UOC.

Martínez-Arias, M. R., Hernández, M. V., y Hernández, M. J. (2014). Psicometría. Alianza Editorial.

Messick, S. (1994). The Interplay of Evidence and Consequences in the Validation of Performance Assessments. Educational Researcher, 23(2), 13-23. https://doi.org/10.3102/0013189X023002013

Motowildlo, S. J. & Van Scotter, J. R. (2003). Job Performance. In W. C. Borman, D.R. Ilgen, R.J. Klimoski and M.U. George, Handbook of Psychology: Industrial and Organizational Psychology, 12 (pp. 225-254). John Wiley and Sons.

Muñiz, J. (2003). Teoría clásica de los tests. Pirámide.

Organización Internacional del Trabajo. (2016). Estrés en el trabajo: un reto colectivo. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---protrav/---safework/documents/publication/wcms_473270.pdf

Organización Internacional del Trabajo. (2019). C190 - Convenio sobre la violencia y el acoso, 2019 (núm. 190). https://www.ilo.org/dyn/normlex/es/f?p=NORMLEXPUB:12100:0::NO::P12100_ ILO_CODE:C190

Organización Internacional del Trabajo. (2022, 6 de julio). México ratifica el Convenio sobre la violencia y el acoso [Comunicado de prensa]. https://www.ilo.org/global/standards/subjects-covered-by-international-labour-standards/equality-of-opportunity-and-treatment/WCMS_850554/lang--es/index.htm

Organización Panamericana de la Salud. (2017). Depresión y otros trastornos mentales comunes. Estimaciones sanitarias mundiales. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/34006/ PAHONMH17005-spa.pdf?sequence=1yisAllowed=y

Pedrosa, I., Suárez-Álvarez, J., y García-Cueto, E. (2013). Evidencias sobre la validez de contenido: avances teóricos y métodos para su estimación. Acción psicológica, 10(2), 3-18. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1578-908X2013000200002

Robbins, S. P. y Judge, T. A. (2013). Comportamiento organizacional. Pearson educación.

Robles, R., Varela, R., Jurado, S., y Páez, F. (2001). Versión mexicana del Inventario de Ansiedad de Beck: propiedades psicométricas. Revista Mexicana de Psicología, 18(2), 211-218.

Rodríguez, M. B. y Flotts, M. P. (2019). Definición del referente de la evaluación y desarrollo del marco de especificaciones. Cuadernillo técnico de evaluación educativa. Centro de Medición (MIDE UC) e Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación de México (INEE). https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/08/P2A353.pdf

Schreiber, J. B., Nora, A., Stage, F. K., Barlow, E. A., & King, J. (2006). Reporting Structural Equation Modeling and Confirmatory Factor Analysis Results: A Review. The Journal of Educational Research, 99(6), 323-338. https://doi.org/10.3200/JOER.99.6.323-338

Secretaría de Gobernación (2018, 23 de octubre). NOM-035-STPS-2018, Factores de riesgo psicosocial en el trabajo-Identificación, análisis y prevención. Diario Oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5541828&fecha=23/10/2018#gsc.tab=0

Uribe, J., Gutiérrez, J., y Amézquita, J., (2020). Crítica a las propiedades psicométricas de una escala de medición de factores de riesgo psicosocial propuesta en la NOM 035 de la STPS en México. Contaduría y Administración, 65(1), 1-32. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2019.1569

Zumbo, B. D. (2007). Validity: Foundational Issues and Statistical Methodology. In C. R. Rao y S. Sinharay, Handbook of Statistics, 26, (pp. 45-79). Psychometrics. Elsevier.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022

Downloads

Download data is not yet available.