Integrative Therapy for Child Stress Reduction During COVID-19 Pandemic
PDF (Español)
XML (Español)

Keywords

childhood stress
psychological intervention
COVID-19
Cognitive-Behavioral Therapy
Solution Focused Therapy

How to Cite

Iruegas Herrera, M. F., & González Ramírez , M. T. (2023). Integrative Therapy for Child Stress Reduction During COVID-19 Pandemic. Psicumex, 13(1), 1–30. https://doi.org/10.36793/psicumex.v13i1.509

Metrics

Abstract

The present study proposes to analyze the efficacy of the integration of the cognitive behavioral and the solutions focused on therapies to reduce childhood stress caused by COVID-19. The modality featured used was through an online workshop, which consisted of five5 weekly sessions and in which the strategies of Cognitive Restructuring, Psychoeducation, Problem-Solving, Training in Self-Instructions, Mindfulness, Scale Question, and Exceptions were applied. Seven people (five women and two men) between 9 and 12 years old attended the workshop. The evaluation of the Child Daily Stress Inventory demonstrated a decrease in perceived stress among the participants and the Child and Adolescent Mindfulness Measure an increase in relaxation and mindfulness skills. The non-parametric Wilcoxon rank test supports the hypothesis that there were significant differences after the intervention. Thus, it can be concluded that the online workshop, designed with cognitive behavioral and focused on solutions therapies, is a good option to deal with stress-related issues in the child population.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v13i1.509
PDF (Español)
XML (Español)

References

Alonso Gascón, M. R. (2017). Evaluación de un programa cognitivo conductual sobre manejo del estrés en pacientes con enfermedad crónica [Trabajo de fin de Master]. Universidad Miguel Hernández. http://193.147.134.18/bitstream/11000/5961/1/ALONSO%20Miguel%20TFM.pdf

Amundsen, R., Riby, L. M., Hamilton, C., Hope, M., & McGann, D. (2020). Mindfulness in Primary School Children as a Route to Enhanced Life Satisfaction, Positive Outlook and Effective Emotion Regulation. BMC Psychology, 8(71), 1-15. https://doi.org/10.1186/s40359-020-00428-y

Anderson, C. M., Reiss, D. J., & Hogarty, G. E. (1988) Esquizofrenia y familia: guía práctica de psicoeducación. Amorrortu.

Banbury, A., Nancarrow, S., Dart, J., Gray, L., & Parkinson, L. (2018). Telehealth Interventions Delivering Home-Based Support Group Videoconferencing: Sistematic Review. Journal of Medical Internet Research, 20(2), 1-41. https://doi.org/10.2196/jmir.8090.

Beck, J. S. (1995). Terapia cognitiva, conceptos básicos y profundización. Gedisa.

Beyebach, M. (2012). 24 ideas para una psicoterapia breve. Herder.

Castillo-García, M., Castillejos-Zenteno, L., & Macias-Esparza, L. (2017). El reto de incluir a niños y niñas en las sesiones de terapia familiar. Revista Redes, 35, 83-96. https://www.redesdigital.com.mx/index.php/redes/article/view/201/0

Cusinato, M., Iannattone, S., Spoto, A., Poli, M., Moretti, C., Gatta, M., & Miscioscia, M. (2020). Stress, Resilience, and Well-Being in Italian Children and Their Parents during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Enviroment Research and Public Health, 17(8297), 2-17. https://doi:10.3390/ijerph17228297

De Miguel Casas, A. (2018). Presentación del número especial Participación, Educación Emocional y Convivencia. Participación Educativa, 5(8), 3-4. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:d1462b78-5e3f-444f-a223-d6d8796fb20c/pe-n8-participacion-educativa-2018.pdf

Dunning, D. L., Griffiths, K., Kuyken, W., Crane, C., Foulkes, L., Parker, J., & Dalgleish, T. (2019). Research Review: The Effects of Mindfulness-Based Interventions on Cognition and Mental Health in Children and Adolescents – A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. The Journal of Child Psychology and Psychiatric, 60(3), 244-258. https://doi:10.1111/jcpp.12980

D’Zurilla, T. J., & Goldfried, M. R. (1971). Problem Solving and Behavior Modification. Journal of Abnormal Psychology, 78(1), 107-126. https://doi.org/10.1037/h0031360

Echeverría, L. (2012). Estrategias de afrontamiento al estrés en relación con la inteligencia emocional en niños de 7 a 12 años de edad en víctimas de desastre. Revista de Investigación en Psicología, 15(1), 163-179. https://doi.org/10.15381/rinvp.v15i1.3676

Fernández Rodríguez, L. (2015). Juego psicoterapéutico para el desarrollo emocional. Psicoterapia Gestalt para niños y jóvenes. Pax.

García Morey, A., Castellanos Cabrera, R., Álvarez Cruz, J., & Pérez Quintana., D. (2020). Aislamiento físico en los hogares a causa de la COVID-19: efectos psicológicos sobre niños y adolescentes cubanos. UNICEF. https://www.unicef.org/cuba/media/1936/file/COVID-19_III%20reporte%20efectos %20psicol%C3%B3gicos.pdf.pdf

Gómez Hoyt, B. M., Méndez Pruneda, K. P., Novak Villareal, M. F., & González Ramírez, M. T. (2021). Manejo del estrés y miedo al COVID-19 desde la integración de los enfoques cognitivo-conductual y centrado en soluciones. Psicumex, 11, 1-24. https://doi.org/10.36793/psicumex.v11i2.408

González Ramírez, M. T., & Landero Hernández, R. (2013). Terapia asistida con animales como apoyo de la reestructuración cognitiva. Revista de Psicología Universidad de Antioquía, 5(1), 35-43. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpsua/v5n1/v5n1a04.pdf

González-Valero, G., Zurita-Ortega, F., Ubago-Jiménez, J. L. & Puertas-Molero, P. (2019). Use of Meditation and Cognitive Behavioral Therapies for the Treatment of Stress, Depression and Anxiety in Students. A Systematic Review and Meta-Analysis. International Journal of Environment Research and Public Health, 16(22), 1-23. https://doi:10.3390/ijerph16224394

Greco, L. A., Baer, R. A., & Smith, G. T. (2011). Assessing Mindfulness in Children and Adolescents: Development and Validation of the Child and Adolescent Mindfulness Measure (CAMM). Psychological Assessment, 23(3), 606-614. https://doi:10.1037/a0022819

Ibarrola, B. (2014). Emociones. Cuentos para vivir. Paisandú.

Imran, N., Zeshan, M. & Pervaiz, Z. (2020). Mental Health Considerations for Children & Adolescents in COVID-19 Pandemic. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(5), 1106-1116. https://doi.org/10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2759

Jaramillo Zambrano, A. (2019). Las emociones en la educación inicial ecuatoriana. Veritas & Research, 1(1), 3-12.

http://revistas.pucesa.edu.ec/ojs/index.php?journal=VR&page=article&op=view&path%5B%5D=2

Lazarus, R., & Folkman, S. (1984). Stress, Coping and Adaptation. Springer.

López Novelo, C., I. & González Ramírez, M. T. (2017). Programa para la adquisición de habilidades de afrontamiento ante el estrés académico para estudiantes universitarios de primer ingreso. Revista Electrónica de Psicología de Iztacala, 20(4), 1362-1385. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/62806

Mckay, M., Davis, M., & Fanning, P. (1988). Técnicas cognitivas para el tratamiento del estrés. Roca.

Meichenbaum, D. (1988). Manual de Inoculación al Estrés. Roca.

Oltra, A., Salamanca, P., Veras, S. H., & Sierra-García, Y. P. (2021). Intervención psicológica online desde la terapia de juego cognitivo conductual en un caso de sintomatología fóbica infantil durante el confinamiento por COVID-19. Acción Psicológica, 18(1), 93–105. https://doi.org/10.5944/ap.16.2.22382

Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C., & Espada, J. P. (2020). Immediate Psychological Effects of the COVID-19 Quarantine in Youth from Italy and Spain. 9*-+Frontiers in Psychology, 11(579038), 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.579038

Ramírez Treviño, J., & Rodríguez-Alcalá, J. (2012). El proceso en psicoterapia combinando dos modelos: centrado en soluciones y cognitivo-conductual. Revista Electrónica de Psicología de Iztacala, 15(2), 610-635. www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/download/32370/29766

Rodríguez-Zafra, M., & García Galeán, L. (2022). La cohesión grupal: factor terapéutico y requisito para la creación de un grupo de terapia. Revista de Psicoterapia, 33(121), 71-84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8323327

Salgado-Lévano, A. (2001). Análisis espistemológico de la terapia cognitivo conductual. Revista Cultura de la Universidad de San Martín de Porres, 15(19), 415-440.

https://www.researchgate.net/publication/271589224

Segal, Z. V., Williams, M. G., & Teasdale, J. D. (2016). MBCT Terapia Cognitiva Basada en el Mindfulness para la depresión. Kairós.

Selye, H. (1956). The Stress of Life. Mcgraw Hill Book Company.

de Shazer, S., Berg, I. K., Lipchik, E., Nunnally, E., Molnar, A., Gingerich, W., & Weiner-Davis, M. (1986). Brief Therapy: Focused Solution Development. Family process, 25(2), 207-221. https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.1986.00207.x

Simon, E., Driessen, S., Lambert, A., & Muris, P. (2020). Challenging Anxious Cognitions or Accepting Them? Exploring the Efficacy of the Cognitive Elements of Cognitive Behaviour Therapy and Acceptance and Commitment Therapy in the Reduction of Children’s Fear of the Dark. International Journal of Psychology, 55(1), 90-97. https://doi.org/10.1002/ijop.12540

Snel, E. (2013). Tranquilos y atentos como una rana. Kairos.

Tamez Osollo, A.I., & Rodríguez Alcalá, J. C. (2017). Integración del modelo cognitivo-conductual y terapia Centrada en soluciones en un caso de falta de asertividad y baja autoestima. Revista Electrónica de Iztacala, 20(1), 338-372. http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/58937/52039

Trianes, M. V., Blanca, M. J., Fernández-Baena, F. J., Escobar, M., & Maldonado, E. F. (2011). IECI. Inventario de Estrés Cotidiano Infantil. Manual. TEA Ediciones.

Trianes Torres, Mena, M. V., Blanca, M. J., Fernández-Baena, F. J., Escobar Espejo, M., & Maldonado Montero, E. F. (2012). Evaluación y tratamiento del estrés cotidiano en la infancia. Papeles del Psicólogo, 33(1), 30-35. www.redalyc.org/pdf/778/77823404004.pdf

Turanzas, J. (2013). Adaptación transcultural de la escala CAMM (Child and Adolescent Mindfulness Measure) y estudio preliminar de sus características psicométricas [Tesis de Doctorado]. Valencian International University. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.23873.35681

Venegas Ayala, K. S. & González Ramírez, M. T. (2015). Manejo de estrés en estudiantes foráneos y de intercambio académico. Revista Electrónica de Psicología de Iztacala, 18(4), 1301-1307. http://revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/53431/47523

Villarroel Zuazua, A. L. & González Ramírez, M. T. (2015). Intervención cognitivo-conductual y centrada en soluciones para disminuir el estrés académico en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Psicología de Iztacala, 18(4), 1363-1387. http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/53434

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022

Downloads

Download data is not yet available.