Associations between creativity and academic self-concept in elementary school students
PDF (Español)
XML (Español)

Keywords

primary school students
fluency
originality
elaboration
self-perception

How to Cite

Grimaldo Salazar, E., Rodríguez Reyes, I. V. ., Galván Ruiz, J. L. ., Bello León, M. ., García Méndez, M. ., & Chávez Soto, B. I. . (2022). Associations between creativity and academic self-concept in elementary school students. Psicumex, 12(1), 1–26. https://doi.org/10.36793/psicumex.v12i1.440

Metrics

Abstract

This research aimed to analyze the relationship between creativity and academic self-concept as well as to identify differences by sex for study variables among 3rd to 6th grade students. A non-probabilistic convenience sample included 269 public school students located in Nezahualcóyotl, Estado de México. The study administered the Academic Self-concept Scale and the Figural version of the Torrance Test of Creative Thinking. Results showed a statistically significant correlation between academic self-concept levels and creativity skills such as originality, title, and closure. Regarding sex differences, a t test found higher scores in creativity for girls than boys (t= -3.008, p= 0.003). It is concluded that the perception children have of their own abilities as students represents an important element for the development of creative thinking.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v12i1.440
PDF (Español)
XML (Español)

References

Alcaide Risoto. M. (2009). Influencia del rendimiento y autoconcepto en hombres y mujeres. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, (2), 27-44. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/1105

Amezcua Pretel, J., & Fernández, E. (2000). La influencia del autoconcepto en el rendimiento académico. Iberpsicología, 5(1), 169-185. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=300810

Amezcua Membrilla, J. A., & Pichardo Martínez, M. C. (2000). Diferencias de género en autoconcepto en adolescentes, Anales de Psicología, 16(2), 207-214. https://www.um.es/analesps/v16/v16_2/10-16_2.pdf

Bart, W. M., Hokanson, B., Sahin, I., & Abdelsamea, M. A. (2015). An Investigation of the Gender Differences in Creative Thinking Abilities among 8th and 11th Grade Students. Thinking Skills and Creativity, 17(4), 17-24. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2015.03.003

Bong, M., & Skaalvik, E. M. (2003). Academic Self-Concept and Self-Efficacy: How Different Are They Really? Educational Psychology, 15(1), 1-40. https://doi.org/10.1023/A:1021302408382

Castillejos López. B. (2019). El autoconcepto de los millennial´s como aprendices y la autorregulación y motivación por el aprendizaje permanente: un estudio con estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación 79(2), 81-98. https://doi.org/10.35362/rie7923238

Chávez Soto, B. I. (2014). Evaluación multidimensional de alumnos con aptitud sobresaliente en educación primaria [Tesis doctoral]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2014/noviembre/0722505/0722505.pdf

Chávez Soto, B. I. (2019, 18-22 noviembre). Evaluación del autoconcepto académico en niños: diferencias por sexo y edad. XV Congreso Nacional de Investigación Educativa, COMIE-2019. Acapulco, Guerrero. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v15/doc/0642.pdf

Chávez Soto, B. I., Zacatelco Ramírez, F., & Acle Tomasini, G. (2014a). ¿Quiénes son los alumnos con aptitud sobresaliente? Análisis de diversas variables para su identificación. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 1-32. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v14n2/a16v14n2.pdf

Chávez Soto, B., Zacatelco, F., & Acle, G. (2014b). Factores asociados a los niños con Autoconcepto académico positivo. En S. Rivera Aragón, R. Díaz Loving, I. Reyes Lagunes, & M. M. Flores Galaz (Eds.), Aportaciones actuales de la psicología social (V. II, pp. 358-370). Asociación Mexicana de Psicología Social.

Calzada Muñoz, N. (2013). La creatividad en educación infantil. [Trabajo de fin de grado en Educación Infantil]. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/3957/TFG-G330.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Campo Ternera, L. A. (2014). El desarrollo del autoconcepto en niños y niñas y su relación con la interacción social en la infancia. Psicogente, 17(31), 67-79. http://www.scielo.org.co/pdf/psico/v17n31/v17n31a05.pdf

De la Luz González, M., Leal, D., Segovia, C., & Arancibia, V. (2012). Autoconcepto y talento: una relación que favorece el logro académico. Psykhe, 21(1), 37-53. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22282012000100003

de la Torre-García, G. (2005). Primeros resultados de un estudio psicopedagógico del autoconcepto en niños con habilidades sobresalientes. Revista Panamericana de Pedagogía, (7), 65- 99. https://doi.org/10.21555/rpp.v0i7.1839

Dere, Z. (2019). Investigating the Creativity of Children in Early Childhood Education Institutions. Universal Journal of Educational Research, 7(3), 654-658. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.070302

Duarte, B. (2004). Modelo para la estimulación del pensamiento creativo. En S. Castañeda Figueiras & M. M. Ramos Tejeda. Educación, aprendizaje y cognición: teoría en la práctica (pp.1-15). Manual Moderno.

Franco Justo, C. (2006). Relación entre las variables autoconcepto y creatividad en una muestra de alumnos de educación infantil. REDIE Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1), 1-16. https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v8n1/v8n1a4.pdf

Gaeta González, M., & Cavazos Arroyo, J. (2017). Autoconcepto físico y académico en niños de contextos marginados en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 114-124. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.604

Garaigordobil, M., & Berrueco, L. (2007). Autoconcepto de niños y niñas de 5 años: relaciones con inteligencia, madurez neuropsicológica, creatividad, altruismo y empatía. Infancia y aprendizaje, 30(4), 551-564. https://doi.org/10.1174/021037007782334337

García, F., & Musitu, G. (2009). Manual AF5: Autoconcepto Forma 5 (3era. Ed). Tea. https://web.teaediciones.com/ejemplos/af-5_manual_2014_extracto.pdf

Goñi, E., Fernández-Zabala. A., & Infante, G. (2012). El autoconcepto personal: diferencias asociadas a la edad y el sexo. Aula abierta, 40(1), 39-50. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3791853.pdf

Guilera, L. (2011). Anatomía de la creatividad. Escola Superior de Disseny ESDi. https://esdi.es/wp-content/uploads/2018/04/Anatomia-de-la-creatividad.pdf

Ibarra Aguirre, E., & Jacobo García, H. M. (2016). La evolución del autoconcepto académico en adolescentes. Revista Mexicana de investigación educativa, 21(68), 54-63. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v21n68/1405-6666-rmie-21-68-00045.pdf

Ibarra, E., Armenta, M., & Jacobo, H. (2014). Propiedades psicométricas del cuestionario de autoconcepto forma 5 (AF5) en una muestra sinaloense. Memorias del XLI Congreso del Consejo Nacional para la Enseñanza e Investigación en Psicología (pp. 1526-1532). Universidad de Occidente.

Jenaro-Río. C., Castaño-Calle, R., & García Pérez, A. (2019). La experiencia de un taller para el fomento de la creatividad en niños de primaria. Arte, Individuo y Sociedad. 31(4), 735-752. https://doi.org/10.5209/aris.60841

Katz, S. & Stupel, M. (2015). Promoting Creativity and Self-efficacy of Elementary Students through a Collaborative Research Task in Mathematics: A Case Study. Journal of Curriculum and Teaching, 4(1), 68-82. http://dx.doi.org/10.5430/jct.v4n1p68

Kerlinger, F., & Lee, H. (2001). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en Ciencias Sociales. McGraw-Hill.

Lehmkuhl, G., Gresse Von Wangenheim, C., Martins-Pacheco, L. H., Borgoratto, A. F., & Da Cruz Alves, N. (2021). SCORE- A Model for Self-Assesment of Creativity Skill in the Context of Computing Education in K-12. Informatics in Education, 20(2), 231-254. http://dx.doi.org/10.15388/infedu.2021.11

Lugo Mawang. L., Kigen, E. M., & Mutwelwli, S. M. (2019). The Relationship between Musical Self-Concept and Musical Creativity among Secondary School Music Students. International Journal of Music Education, 37(1), 78-90.

https://doi.org/10.1177%2F0255761418798402

Marsh, H. W., & Craven, R. G. (2006). Reciprocal Effects of Self-Concept and Performance from a Multidimensional Perspective: Beyond Seductive Pleasure and Unidimensional Perspectives. Perspectives on Psychological Science, 1(2), 133-163.

https://doi.org/10.1111%2Fj.1745-6916.2006.00010.x

Martín González, M. M. 2014). Relación entre autoconcepto, creatividad y rendimiento académico en matemáticas en la etapa de educación primaria. [Tesis de maestría]. Universidad Internacional de la Rioja.

Medina Sánchez, N., Velázquez Tejeda, M. E., Alhuay-Quispe. J., & Aguirre Chávez, J. (2017). La creatividad en los niños de preescolar, un reto de la educación contemporánea. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Claridad, Eficacia y Cambio en Educación. 15, 153-181. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.008

Ommundsen, Y., Haugen, R., & Lund, T. (2005). Autoconcepto académico, teorías implícitas de la capacidad y estrategias de autorregulación. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(5), 461-474. https://doi.org/10.1080/00313830500267838

Ordaz-Villegas, G., Acle-Tomasini, G., & Reyes-Lagunes, L. I. (2013). Development of an Academic Self-Concept for Adolescents (ASCA) scale. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 5(2), 117- 130. https://doi.org/10.5460/jbhsi.v5.2.42304

Padilla Carmona, M. T., García Gómez, S., & Suárez Ortega, M. (2010). Diferencias de género en el autoconcepto general y académico de estudiantes de ESO. Revista de Educación, 352(55), 495-515. http://hdl.handle.net/11162/79388

Piya-Amornphan. N., Santiworakul, A., Cetthakrikul, S., & Srirug, P. (2020). Physical Activity and Creativity of Children and Youths. BMC Pediatrics, 20(1). https://doi.org/10.1186/s12887-020-2017-2

Plata Zanatta, L. D., González-Arratia López Fuentes, N. I., Oudhof, van Barneveld, H., Valdez Medina, J. L., & González Escobar. S. (2014). Factores psicológicos asociados con el rendimiento escolar en estudiantes de educación básica. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 16(2), 131-149. https://www.redalyc.org/pdf/802/80231541008.pdf

Rački, Ž. (2015). Domain, Gender and Age Differences in the Creative Behavior of Children. Društvena istraživanja: časopis za opća društvena pitanja, 24(4), 467-485. https://doi.org/10.5559/di.24.4.01

Runco, M. A., & Jaeger, G. J. (2012) The Standard Definition of Creativity. Creativity Research Journal, 24 (1), 92-96. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.650092

Shavelson, R. J., Hubner, J. J., & Stanton, G. C. (1976). Self-Concept: Validation of Construct Interpretations. Review of Educational Research, 46(3), 407-441. https://doi.org/10.3102%2F00346543046003407

Simms, K., Bock, S., & Hackett, L. (2014). Do the Duration and Frequency of Physical Education Predict Academic Achievement, Self-Concept, Social Skills, Food Consumption, and Body Mass Index? Health Education Journal, 73(2), 166- 198.

https://doi.org/10.1177%2F0017896912471040

Sternberg, R. J., Jarvin, L., & Grigorenko, E. L. (2010). Explorations in Giftedness. Cambridge University Press.

http:// doi.org/10.1017/CBO9780511778049

Torrance, P. (1977). Educación y capacidad creativa. Prentice Hall

Torrance, P. (2008). Torrance Test of Creative Thinking. Scholastic Testing Service.

Velásquez Burgos, B. M., Remolina De Cleves, N., & Calle Márquez, M. G. (2010). Creatividad como práctica para el desarrollo total del cerebro. Revista Tabula Rasa, 13(2), 321-338. https://doi.org/10.25058/20112742.415

Wechsler, S. (2006). Validity of the Torrance Tests of Creative Thinking to the Brasilian Culture. Creativity Research Journal, 1(18), 15-25. https://doi.org/10.1207/s15326934crj1801_3

Yeung, A., S., Craven, R. G., & Ali, J. (2013). Self-Concepts and Educational Outcomes of Indigenous Australian Students in Urban and Rural School Settings. School Psychology International, 34(4), 405-427. https://doi.org/10.1177%2F0143034312446890

Zacatelco Ramírez, F., Chávez Soto, B. I., González Granados, A., & Acle Tomasini, G. (2011). Estudio preliminar sobre la validez de una prueba de creatividad en una muestra de estudiantes mexicanos de educación primaria. Revista Intercontinental de Psicologia y Educación, 15(1), 144-155. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6534201

Zimmerman, B. (2000). Self-Efficacy: An Essential Motive to Learn. Contemporary Educational Psychology, 25(2), 82-91. https://acmd615.pbworks.com/f/SelfEfficacyMotivation.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022

Downloads

Download data is not yet available.