Educational perception on the relation teacher-student in secondary schools
PDF#5 2 (Español)

Keywords

Teacher-student relationship
teaching practice
adolescence
learning motivation

How to Cite

Barrios Gaxiola, M. I. (2013). Educational perception on the relation teacher-student in secondary schools . Psicumex, 3(1), 16–25. https://doi.org/10.36793/psicumex.v3i1.234

Metrics

Abstract

Due to working with adolescents in junior high schools is very important in basic education, teachers should be aware of the characteristics and behaviors that are derived from the adolescence stage to define the best strategies to applied in the teaching process. For this reason, the objective in this research is to study the perceptions of high school teachers about the relationship between teacher and student. Therefore, teacher performance and the importance that students have of the subject will lead the latter to obtain meaningful learning. Through these expectations is concluded that most teachers try to enhance this relationship. However, nowadays this is still not adequate because adolescence, the large number of students per group, and time, are negative factors that affect this aspect. Therefore, it is recommended that teachers put into practice their skills to improve the interaction and coexistence in the classroom in order to generate motivation and interest to learn new things.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v3i1.234
PDF#5 2 (Español)

References

Amidon, E. & Hunter, E. (1996). Improving teaching: Analyzing verbal interaction in the classroom. New York: Holt. Rinehart and Winston.
Anthony, D. (2011). La adolescencia: una época de oportunidades. New York: Fondo de Naciones Unidas para la Infancia.
Beltrán, J. & Bueno, J. (1995). Psicología de la educación. Barcelona, España: Boixareu Universitaria.
Best, J. (1982). Cómo Investigar en Educación. Madrid: Prentice Hall.
Castañón, J. P. (2013). Por una educación de calidad en México. Confederación Patronal de la República Mexicana.

Cervera, D. (2010). Tecnología, investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Grao.

Díaz, M. G. (2001). Técnica y Tradición: etnografía de la escuela rural mexicana y de su contexto familiar y comunitario. México: Plaza y
Valdéz.
Duque, H. (1998). Los ciclos vitales del ser humano. Tomo 1. San Pablo. Good, T. & Brophy, J. (1970). Teachers’ communications of differential expectations for children’s classroom performance: Some behavior data. Journal of educational Psychology. 61(5), 365-374.

Hansen, P. (1998). Educación intercultural e inmigración en la unión europea. La educación intercultural en Europa. Un enfoque curricular. Barcelona: Pomares-corredor.

Marchesi, A. (1990). Desarrollo psicológico y educación: Trastornos psicológicos y necesidades educativas especiales. España: Alianza Psicología.

Mardomingo, M. (1994). Psiquiatría del niño y del adolescente: método, fundamentos y síndromes. Madrid: Días de santos.

Marradi, A. Archenti, N. & Piovani, J. (2011). Metodología de las ciencias sociales. Buenos Aires, Argentina: Cengage learning.

Misas, M. & Tobón, A. (2007). Dicta que dicta.Orientaciones pedagógicas y modelos de ejercicios para el desarrollo de la audición musical.
Medellin, Colombia: Universidad de Antioquía.
Moreno, J. & García, R. (2008). El profesorado y la secundaria: ¿Demasiados retos?. Valencia: Nau llibres.

Rosenthal, R. & Jacobson, L. (2003). Pygmalion in the classroom. New York: Rineheart & Winston.

Ruíz, M. (2008). ¿Para qué sirve un líder? Lecciones de liderazgo aplicadas a la empresa. España: Díaz de Santos.

Stone, J. & Church, J. (1973). Niñez y adolescencia. Buenos Aires: Hormé.
Stratus, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquía.

Verdugo, J. (2000). Memoría primer foro de análisis de posgrado. México: Universidad de Colima.

Vieira, H. (2007). La comunicación en el aula: Relación profesor-alumno según el análisis transaccional. Madrid, España: Narcea.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2013

Downloads

Download data is not yet available.