Scale for Evaluation of Artistic Education
PDF#5 1 (Español)

Keywords

Evaluation
artistic education
scale
reliability
formation

How to Cite

Castell Ruiz , I. del P. ., Frías Armenta, M., & Medina Rivilla, A. . (2013). Scale for Evaluation of Artistic Education . Psicumex, 3(1), 4–15. https://doi.org/10.36793/psicumex.v3i1.233

Metrics

Abstract

This study was aimed at designing and validating the Artistic Education Evaluation Scale (EEEA). The survey investigated demographic aspects, and also included ítems about courses and artistic education background. It was divided into two sections: institution and students. The former investigated 1) characteristics of the institution, 2) characteristics of the classroom, 3) artistic activities, and 4) program structure. The four sections were adapted from the Early Childhood Environment Rating Scale Revised (ECERS-R, Harms & Clifford, 1980). The students section comprised four sub-scales: 1) students’ (academic, creativity, artistic, multiple intelligences, ethics, and health dimensions) characteristics, 2) parents’ characteristics, 3) teachers’ characteristics, and 4) interactions. The sample included 50 teachers and 50 parents of deaf children attending elementary schools. Cronbach’s alpha of all sub-scales produced values higher than .75, indicating internal consistency.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v3i1.233
PDF#5 1 (Español)

References

Alianza por la Calidad de la Educación ACE (2008). Recuperado de www.sep.gob.mx/es/sep1/alianzaporlacalidaddelaeducacion
Béliveau, M. (2002). J ́ai mal a ́l ́école. Troubles affectifs et difficultés scolaires. Canadá: Hópital Sainte-Justine Editions.
Cassidy, D., Hestenes, L., Hedge, A., Hestenes, S., & Mims, S. (2005) Measurement of quality in preschool child care classrooms: The early childhood environment rating scale. Revised and it’s psychometric properties. Early Childhood Research Quarterly, 20 (3), 345-360.
Castell, I., Betancourt, R., Samayoa, L., & Caballero, O. (2008). Inteligencia emocional y personalidad en niños sordos. León Guanajuato: Memorias del XV Congreso Asociación Mexicana de Psicología Social.AMEPSO.
Delors J. (2009). La educación encierra un tesoro. Compendio. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. París, Francia: Santillana Ediciones UNESCO.
Destrempes-Marquez, D.y Lafleur, L.(2003).Les troublesd ́apprentissage: comprendere e intervenir. Québec, Canadá: HópitalSainte-Justine.
Domínguez, A & Alonso, P. (2004). La educación de los alumnos sordos hoy. Perspectivas y respuestas educativas. Archidona, Málaga, España: Ediciones Aljibe.
Frías, M. & Corral V. (2001) Evaluación de Programas de Intervención. Hermosillo Sonora, México: Editorial UNISON.
Gardner, H. (2006) Changing Minds. The art and science of changing our own and other people’s minds. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Gardner, H. (2010). Mentes creativas: Una anatomía de la Creatividad. Barcelona España: Ediciones Paidós Ibérica.
Gento, S. (2002). Instituciones educativas para la calidad total: configuración de un modelo organizativo. Madrid: Editorial La Muralla.
Goleman, D. (2005). Emociones Destructivas. Barcelona, España: Editorial Vergara.
Greenberg, M. (2003). PHATS (Promoting Alternative Thinking Strategies). Recuperado de http://prevention.psu.edu/documents/ Project_Flyer_000.pdf
Gregory, S. (1976). The deaf child and his family. London: Allen and Unwin.
Harms, T. & Clifford, R.M. (1980). Early Childhood Environmental Rating Scale. New York, NY: Teachers College Press.
Hernández, C. (2009). Sensibilización Corporal y Experiencias Dancísticas. Escuela de Artes. Puebla, México: BUAP y Colectivo Poético Ricardo Hernández Huerta.
Jacinto, C. & Gallant, M. (1998). La Evaluación de programas de capacitación de jóvenes desfavorecidos: una ilustración con programas para jóvenes desempleados en los países del Cono Sur. Documento de trabajo. Serie estrategias de Educación y de formación para los grupos desfavorecidos. París: UNESCO.
Ley Federal de la Cultura del Sordo (2008). Recuperado de www.cddhcu. gob.mx
Liben, L. & Drury, D. (1977). Short -term memory in deaf and hearing children in relation to stimulus characteristics. Journal of experimental child psychology, 24, 60-73. Recuperado de http://www.basica.sep. gob.mx
Lomnitz, A. (2003). Dibujar en el aire. En R. Castro (Ed.), Las otras lecturas. México: Editorial Paidós.
Meadow, K. (1980).Deafness and child development. Londres: Edward Arnold.
OECD (2002). (8 de Julio de 2008) Development assistance committee, glossary of key terms in evaluation and RBM. Recuperado en http:// www.sida.se/sida.jsp?d=118Ga=3148&languaje
Ochaita, E. & Espinosa, M. (2004). Hacía una teoría de las necesidades infantiles y adolescentes. Necesidades y derechos en el marco de la convención de Naciones Unidas sobre derechos del niño. UNICEF. Aravaca, Madrid, España: Editorial McGraw Hill.
Passenger, T., Stuart, M., & Terrel, C. (2003). Phonological processing and early literacy. Journal of Research in Reading, 23 (1), 55-66.
Plan Nacional de Desarrollo, PND (2006). (8 de enero del 2008) Recuperado en http://www.lib.utexas.edu/benson/lagovdocs/ mexico/federal/presidente/pnd/PNDmex01-06.pdf
Programa para la evaluación internacional de los alumnos PISA (2003). (28 de mayo del 2009) Informe PISA 2003. Aprender para el mundo de mañana. Recuperado de http://www.oecd.org/ dataoecd/59/1/39732493.pdf
Programa para la evaluación internacional de los alumnos PISA (2006). Marco de la Evaluación. Conocimientos y Habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. Santillana Educación S. L. Obra publicada por acuerdo con la OECD.
Programa Sectorial de Educación PROSEDU (2007-2012). (20 de enero del 2010). Recuperado de http://www.ithua.edu.mx/documentos/ prosedu_2007_2012.pdf
Rossi, P. & Freeman, H. (1985). Evaluation: a systematic approach. Thousand Oaks, CA: Sage publications.
Rovati L. (2007). Musicoterapia para niños sordos. Recuperado de http:// medranoantonia64.blogspot.com/2008/10/musicoterapia-para-nios- sordos-lola.html
Ruiz, Y. (2009). La Musicoterapia en la Educación Especial. Recuperado de www.educacionmusical.com
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2010). Recuperado de http:// www.sep.gob.mx
Shapiro, L. (1997). La inteligencia emocional de los niños. Barcelona, España: Editorial Vergara.
Shapiro, L. (2003). El Lenguaje Secreto de los niños. Barcelona, España: Editorial Urano.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2013

Downloads

Download data is not yet available.