Beliefs, purposes and actions about teachers teaching of the Autonomous University of Zacatecas
PDF#15 3 (Español)

Keywords

beliefs
purposes
actions
teachers
teaching

How to Cite

Dávalos , M. T., Vital Caballero , A. T., & Farfán García, M. del C. . (2018). Beliefs, purposes and actions about teachers teaching of the Autonomous University of Zacatecas . Psicumex, 8(1), 22–39. https://doi.org/10.36793/psicumex.v8i1.268

Metrics

Abstract

The value that teachers give to their beliefs, determines the meaning that education has for him/ her. In the educational field, beliefs determine the action as well as the way in which the teacher performs his/her profession; this has an impact in the teaching – learning process. The objective of the current research is to identify the beliefs, purposes and actions in the teaching process considering a sample of 63 teachers from the Autonomous University of Zacatecas. The collected information through the Learning Perspectives Inventory (LPI) shows there are not statistically significant differences between the scores of the evaluated areas: beliefs, purposes and actions, that is why it was determined that teachers are reflective and coherent with their teacher performing, worried about their students and their emotions in contrast with the idea of previous years that considered the university teacher as a specialist of his/ her subject being this the only condition of being a teacher.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v8i1.268
PDF#15 3 (Español)

References

Aguado, T., Gil, I., & Mata, P. (2008). El enfoque intercultural en la formación del profesorado. Dilemas y propuestas. Revista Complutense de Educación, 19(2), 275-292. Recuperado de http://revistas.ucm.es/edu/11302496/ articulos/RCED0808220275A.PDF
Blázquez, F., & Tagle, T. (2010). Formación docente: Un estudio de las creencias de alumnos y profesores sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje del inglés. Revista Iberoamericana de Educación, 54(4), 1-12. Recuperado de https://rieoei.org/historico/ deloslectores/3551Blazquez.pdf
Bruner, J. (1991). Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.
Canto, E., & Burgos, R. (2011). Perspectivas acerca de la enseñanza de docentes de Educación Superior. Revista Educación y Ciencia, Cuarta Época, 2(4-39), 7-18.
Recuperado de https://www.researchgate. net/publication/277208582_Perspectivas_ acerca_de_la_ensenanza_de_docentes_de_ Educacion_Superior
Chiang, M., Díaz, C., & Rivas, A. (2013). Un cuestionario de estilo de enseñanza para el docente de Educación Superior. Revista Lasallista de Investigación, 10(2), 62-68. Recuperado de http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=69529816008
Clarke, D., & Hollingsworth, H. (2002). Elaborating a model or teacher professional growth. Teaching and Teacher Education, 18(1), 947-967. https://www. sciencedirect.com/science/article/pii/ S0742051X02000537
Crookes, G. (2003). A practicum in Tesol. Professional development through teaching practice. Cambridge: Cambridge Language Education.
Cruz, I. (2008). Creencias pedagógicas de profesores: el caso de la licenciatura en Nutrición y Ciencia de los Alimentos en México. Revista Qurriculum, 21, 137-156. Recuperado de http://webpages.ull. es/users/ revistaq/ANTERIORES/numero21/cruz.pdf
De Vicente, P. (2000). Un buen velero para aprender navegación: organizando los elementos del contexto para el desarrollo profesional del docente. En M. Lorenzo & colaboradores (Coords.), Las organizaciones educativas en una sociedad neoliberal (pp.919-948). Granada: GEU y AREA.
De Vincenzi, A. (2009). Concepciones de enseñanza y su relación con las prácticas docentes: un estudio con profesores universitarios. Educación y Educadores, 12(2), 87-101. Recuperado de http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=83412219006
Díaz, C., Jansson, L., & Neira, A. (2012). Percepciones de profesores y estudiantes chilenos de educación media acerca del papel de la tecnología en la clase de inglés como lengua extranjera. Revista Lasallista de Investigación, 8(2), 3-60.
Díaz, C., Martínez, P., Roa. I., & Sanhueza, M. G., (2010). Los docentes en la sociedad actual: sus creencias y cogniciones pedagógicas respecto al proceso didáctico. Polis Revista Latinoamericana, 25, 1-14.
Estévez-Nenninger, H., Valdés-Cuervo, A., Arreola-Olivarría, G., & Zavala- Escalante, G. (2014). Creencias sobre enseñanza y aprendizaje en docentes universitarios. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 6(13), 49- 64. Recuperado de http://www.redalyc.org/ pdf/2810/281031320004.pdf
Estévez, E. (2002). Enseñar a aprender. Estrategias cognitivas. México D. F.: Paidós. Ferreyra, A. (2012). Creencias y concepciones docentes sobre la evaluación de los aprendizajes en el contexto universitario (Tesis de Licenciatura). Lima, Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú.
Frabboni, F. (2001). El libro de la pedagogía y la didáctica I: la educación. Madrid: Editorial Popular.
Kagan, D. (1992). Implications of Research on Teacher Belief. Educational Psychologist, 27(1), 65-90. https://doi.org/10.1207/ s15326985ep2701_6
Kember, D. (2001). Beliefs about knowledge and the process of teaching and learning as a factor in adjusting to study in higher education. Studies in Higher Education, 26, 205-221. http://doi.org/10.1080/03075070120052116
Maclellan, E., & Soden, R. (2003). Expertise, expert teaching and experienced teachers’ knowledge of learning theory. Scottish Educational Review, 35, 110-120. Recuperado de http://ser.stir.ac.uk/pdf/175.pdf
Mansilla, J., & Beltrán, J. (2013). Coherencia entre las estrategias didácticas y las creencias curriculares de los docentes de segundo ciclo, a partir de las actividades didácticas. Perfiles Educativos, 35(139), 25- 39. Recuperado de http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=13225611012
Marín-Diaz, V. (2005). Las creencias formativas de los docentes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, 34(5). Recuperado de rieoei.org/ deloslectores/667Marin.PDF
Martínez-Cháirez, G. I., Guevara-Araiza, A., Valles-Ornelas, M. M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Revista RaXimhai, 12(6), 123-134. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/461/46148194007.pdf
McCombs, B., & Whisler, J. (1997). La clase y la escuela centrada en el aprendiz: Estrategias para aumentar la motivación y el rendimiento. Barcelona: Paidós.

Medrano, H. (2010). Congreso Iberoamericano de Educación. Recuperado de http:// www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/ congreso/DOCENTES/RLE2592_Me drano. pdf
Montenegro, H., & Fuentealba, R. (2010). El formador de futuros profesionales: una nueva forma de comprender la docencia en la educación superior universitaria. Revista Calidad en la Educación, 32, 254-267. Recuperado de file:///C:/Users/FPSI-L- DEISY/Downloads/cse_articulo907.pdf
Moreno, M., & Azcárate, C. (2003). Concepciones y creencias de los profesores universitarios de matemáticas acerca de la enseñanza de las educaciones diferenciales. Enseñanza de las Ciencias, 21(2), 265-280. Recuperado de file:///C:/Users/FPSI-L- DEISY/Downloads/21935-21859-1-PB.pdf
OCDE. (2010). Acuerdo de cooperación México-OCDE para mejorar la calidad de la educación de las escuelas mexicanas. Recuperado de https://www.oecd.org/edu/ school/46216786.pdf
Pérez, A. (1988). El pensamiento práctico del profesor: implicaciones en la formación del profesorado. En A. Villa (coord.), Perspectivas y problemas de la función docente. (pp. 128-148). Madrid: Narcea.
Pintor, M., & Vizcarro, C. (2005). ¿Cómo aprenden los profesores? Un estudio empírico basado en entrevistas. Revista Complutense de Educación,16(2), 623-644.

Pozo, J. I., Del Pui-Pérez, M., Sanz, A., & Limón, M. (1992). Las ideas de los alumnos sobre la ciencia como teorías implícitas. Infancia y aprendizaje, 57, 3-22. doi: 10.1080/02103702.1992.10822321
Pratt, D. D., & Associates. (1998). Five Perspectives on Teaching in Adult and Higher Education. [Cinco perspectivas sobre la enseñanza en adultos y educación superior]. Malabar, FL: Krieger Publishing Company.
Pratt, D. D., & Collins, J. B. (2001). Inventario de perspectivas de enseñanza. Recuperado de http://www.teachingperspectives.com/
Quintana, J. M. (2001). Las creencias y la educación. Pedagogía cosmovisional. Barcelona: Herder.
Real Academia de la Lengua Española. (2017). Desempeño docente. Recuperado de http:// dle.rae.es/?w=diccionario
Ruiz-Guevara, L. S. (2010). Creencias, práctica docente y propuestas para la atención de la diversidad cultural: el caso de una docente costarricense y tres infantes nicaragüenses. Revista Electrónica Educare, 16(2), 155- 172. Recuperado de http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=194115606012
Salgado, J. (2009). Pensamiento del profesor a cerca del éxito o fracaso de su respectiva unidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(3), 47-68. Recuperado de http:// www.redalyc.org/pdf/551/55114063005.pdf
Savasci-Acikalin, F. (2009). Teacher beliefs and practice in science education. Asia-Pacic Forum on Science Learning and Teaching, 10(1), 1-14. Recuperado de https://www. eduhk.hk/apfslt/download/v10_issue1_files/ funda.pdf
Schuck, S. (1997). Using a research simulation to challege prospective teachers’ beliefs about mathematics. Teaching and Teacher Education, 13(5), 529-539. doi:10.1016/ S0742-051X (97)85541-2
Serrano-Sánchez, R. (2010). Pensamientos del profesor: un acercamiento a las creencias y concepciones sobre el proceso de enseñanza- aprendizaje en la Educación Superior. Revista de Educación, 352, 267-287. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/ re352/re352_12.pdf
Solar, M., & Díaz, C. (2009). Los procesos de enseñanza-aprendizaje en el aula univer- sitaria: una mirada desde las creencias de académicos de trabajo social y periodismo. Estudios Pedagógicos, 35(11), 181-197. Recuperado de http://www.redalyc.org/ pdf/1735/173514138011.pdf
Solís, C. A. (2015). Creencias sobre enseñanza y aprendizaje en docentes universitarios. Re- visión de algunos estudios. Propósitos y rep- resentaciones, 3(2), 227-260. Recuperado de file:///C:/Users/FPSI-L-DEISY/Downloads/ Dialnet-CreenciasSobreEnsenanzaYApren-
dizajeEnDocentesUnive-5475205.pdf Spanneberg, R. (2001). Teachers’ Beliefs and Practices related to a Professional Development Programme in South African Rural Schools. Recuperado de https://www.aare.edu.au/data/publications/2001/spa01178.pdf
Tapia, N., Gómez, S., & Del Pino, E. (2009).
Las creencias del profesor universitario como factor de calidad en la enseñanza. Recuperado de http://webcache.googleuser- content.com/search?q=cache:http://ediblio. unsa.edu.ar/58/1/Las_creencias_del_profe- sor_universitario_como_factor_de_calidad_ en_la_ense%25C3%25B1anza..pdf&gws_ rd=cr&ei=s_LSWOjPLevk0gLq1L_QAQ
Torres, J. (2008). Desempeño profesional del tutor y su mejoramiento en Cuba. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/organizacion- talento/gestion-del-desempeno-y-su- comportamiento.htm
Tovar-Gálvez, J. C. & García-Contreras, G. A. (2010). Investigación en la práctica de docentes universitarios: obstáculos epistemológicos y alternativas desde la didáctica general constructivista. Edu. Pesquí, 38(4), 881-895. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ep/v38n4/07.pdf
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018

Downloads

Download data is not yet available.