Psychometric Properties of the Psychological Well-being Scale in Mexican Early Adolescents
PDF (Español)

Keywords

Psychological well-being
early adolescence
confirmatory factor analysis
invariance by sex
reliability

How to Cite

Sánchez Hernández, M. E., & Andrade Palos, P. (2025). Psychometric Properties of the Psychological Well-being Scale in Mexican Early Adolescents. Psicumex, 15(1), 1–24. https://doi.org/10.36793/psicumex.v15i1.732

Metrics

Abstract

Psychological well-being is an important indicator of positive adolescent development; however, few instruments present psychometric quality appropriate for use in the context of Mexico. The objective of the present study was to analyze the psychometric characteristics of the Psychological Well-being Scale for Adolescents (PWB-A) in early adolescents. The sample was non-probabilistic, 1003 high school students participated (M= 13, SD= 0.92). The PWB-A scale has 29 Likert-type items. The confirmatory factor model was composed of 17 items distributed in five factors (life purpose, self-acceptance, personal control, personal growth, and positive relationships with others) with adequate fit indices: CFI = 0.963, TLI = 0.954, RMRS = 0.047 and RMSEA = 0.063. The scale presented adequate reliability (λ2 = 0.90) and invariance by sex. It can be concluded that the BP-A has adequate evidence of reliability and validity for measuring psychological well-being in early adolescents of both sexes.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v15i1.732
PDF (Español)

References

Ato, M., López-García, J. J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1083-59. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Barcelata, B. y Rivas, D. (2016). Bienestar psicológico y satisfacción vital en adolescentes mexicanos tempranos y medios. Revista Costarricense de Psicología, 35(2), 119-137. http://dx.doi.org/10.22544/rcps.v35i02.04

Barrera, H. L. F., Sotelo, C. M. A. Barrera, H. R. A. y Aceves, S. J. (2019). Bienestar psicológico y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología Nueva Época, 1(2). 244-251. https://revistacneipne.org/index.php/cneip/article/view/28

Bernal-Ruiz, C., Rosa-Alcázar, A. I., González-Calatayud, V., y Rosa-Alcázar, E. (2017). ¿Existe relación entre uso problemático de internet y las respuestas de ansiedad social, obsesivo-compulsivas y el bienestar psicológico en adolescentes? Anales de Psicología, 33(2), 269-276. https://doi.org/10.6018/analesps.33.2.265831

Betancourt, O. y Andrade, P. (2010). Evaluación de problemas internalizados y externalizados en adolescentes. En A. S. Rivera., R. Díaz-Loving., A. R. Sánchez., I. Reyes-Lagunes, y M. L. Cruz. (Eds.). La psicología social en México, XIII. (pp.1041-1048). AMEPSO.

Blanco, H., Peinado, J. E., Jurado, P. J. y Blanco, J. R. (2019). Invarianza factorial del Cuestionario de Bienestar Psicológico de Ryff en universitarios, de acuerdo al género. Formación Universitaria, 12(3), 47-54. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300047

Blasco-Belled, A., & Alsinet, C. (2022). The Architecture of Psychological Well-Being: A Network Analysis Study of the Ryff Psychological Well-Being Scale. Scandinavian Journal of Psychology, 63(3), 199–207. https://doi.org/10.1111/sjop.12795

Castillo, J. M. J., Zúñiga, G. S., Benavides, P. M. F. y Berrío, G. N. (2023). Bienestar psicológico y consumo de sustancias psicoactivas en adultos jóvenes del Quindío. Poiésis, (44), 121-136. https://doi.org/10.21501/16920945.4403

Chauca, C. M. y Briones, F. R. (2023). Propiedades psicométricas de la escala de bienestar psicológico de Ryff en adolescentes de Lima norte. Acta Psicológica Peruana, 8(2), 247-271. https://doi.org/10.56891/acpp.v8i2.405

Cheung, G. W., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating Goodness-of-Fit Indexes for Testing Measurement Invariance. Structural Equation Modeling, 9(2), 233-255. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_5

Correa, R. A. S., Cuevas, M. M. R. y Villaseñor, P. M. (2016). Bienestar psicológico, metas y rendimiento académico. Vertientes Revista Especializada en Ciencias de la Salud, 19(1), 29-34. https://www.revistas.unam.mx/index.php/vertientes/article/view/58583

Díaz, D., Rodríguez-Carvajal, R., Blanco, A., Moreno- Jiménez, B., Gallardo, I., Valle, C. y Van Dierendonck, D. (2006). Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de Ryff. Psicothema, 18(3), 572-577. https://www.psicothema.com/pi?pii=3255

Díaz Gamarra, P. D. P., Estrada, A. E. R., Iparraguirre, Y. N. E., Grajeda, M. A. T. y Misare, C. M. Á. (2020). Propiedades psicométricas de la Escala de Bienestar Psicológico SPWB de Carol D. Ryff en estudiantes de secundaria de la UGEL 02. Revista de Investigación en Psicología, 23(2), 179-195. https://doi.org/10.15381/rinvp.v23i2.19240

Domínguez-Lara, S. y Campos-Uscanga, Y. (2022). Propiedades psicométricas de la escala de bienestar psicológico para adultos (BIEPS-A) en estudiantes de enfermería: un análisis preliminar. Revista Salud Uninorte, 38(1). https://doi.org/10.14482/sun.38.1.618.973

Domínguez-Lara, A., y Navarro-Loli, J.S. (2018). Revisión de metodologías empleadas en los estudios factoriales de la escala de bienestar psicológico de Ryff (versión en español). Revista Evaluar, 18(2), 17-30. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v18.n2.20800

Figuerola-Escoto, R., Luna, D., Lezana-Fernández, M. A., y Meneses-González, F. (2021). Propiedades psicométricas de la escala de bienestar psicológico para adultos (BIEPS A) en población mexicana. Revista CES Psicología, 14(3), 70-93. https://doi.org/10.21615/cesp.5572

Flores, H. F., Morales, L. S., Ramos C. Y. O., Vives V. T. y Millán, H. M. (2023). Adaptación de la escala de bienestar psicológico en estudiantes de medicina mexicanos. Salud Mental, 46(2), 89-95. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2023.012

Gallardo, I. y Moyano-Díaz, E. (2012). Análisis psicométrico de las escalas Ryff (versión española) en una muestra de adolescentes chilenos. Universitas Psychologica, 11(3), 931-939. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-3.aper

Gao, J., & McLellan, R. (2018). Using Ryff's Scales of Psychological Well-Being in Adolescents in Mainland China. BMC Psychology, 6(1), 1-8. http://dx.doi.org/10.1186/s40359-018-0231-6

García, A. D., Soler, M. J. y Cobo, R. R. (2019). Bienestar psicológico en adolescentes: relaciones con autoestima, autoeficacia, malestar psicológico y síntomas depresivos. Revista de Orientación Educacional, 33(63), 23-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7773083

García, D., Kazemitabar, M., & Habibi, A. M. (2023). The 18-Item Swedish Version of Ryff’s Psychological Wellbeing Scale: Psychometric Properties Based on Classical Test Theory and Item Response Theory. Frontiers in Psychology, 14, 1-20.

https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1208300

González-Fuentes, M. y Andrade, P. P. (2016). Escala de Bienestar Psicológico para Adolescentes. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 2(42), 69-83. https://www.redalyc.org/journal/4596/459653216016/html/

Hair, J. F. Jr., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1999). Análisis multivariante (5.a ed.). Prentice Hall.

Jurado, G. P. J., Benítez, H. Z. P., Mondaca, F. F., Rodríguez, V. J. M., y Blanco, O. J. R. (2017). Análisis de las propiedades psicométricas del cuestionario de bienestar psicológico de Ryff en universitarios mexicanos. Acta Universitaria, 27(5), 76 82. https://doi.org/10.15174/au.2017.1648

Li, R. H., Kao, C. M., & Wu, Y. Y. (2015). Gender Differences in Psychological Well-Being: Tests of Factorial Invariance. Qual Life Research: An International Journal of Quality of Life Aspects of Treatment, Care and Rehabilitation, 24(11), 2577–2581. https://doi.org/10.1007/s11136-015-0999-2

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

Loera-Malvaez, N., Balcázar-Nava, P., Trejo-González, L., Gurrola-Peña, G. y Bonilla-Muñoz, M. (2008). Adaptación de la escala de bienestar psicológico de Ryff en adolescentes preuniversitarios. Neurología, Neurocirugía y Psiquiatría, 41(3 4), 90 97. https://www.imbiomed.com.mx/articulo.php?id=64249

Medina-Calvillo, M., Gutiérrez-Hernández, C. y Padrós-Blázquez, F. (2013). Propiedades psicométricas de la escala de bienestar psicológico de Ryff en población mexicana. Revista de Educación y Desarrollo, 27, 25-30. https://www.imbiomed.com.mx/articulo.php?id=96916

Meier, L. K. y Oros, L. B. (2019). Adaptación y análisis psicométrico de las escalas de bienestar psicológico de Ryff en adolescentes argentinos. Psykhe, 28(1), 1-16. https://doi.org/10.7764/psykhe.27.2.1169

Morales, M. (2014). Estudiantes de sectores vulnerables con alto rendimiento escolar y su desempeño en variables intelectuales, resiliencia, autoestima y bienestar psicológico. Revista de Investigación en Psicología, 17(1), 93-105. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8176616

Morales-Rodríguez, F.M., Espigares-López, I., Brown, T., & Pérez-Mármol, J. M. (2020). The Relationship Between Psychological Well-Being and Psychosocial Factors in University Students. International Journal Environmental Research and Public Health, 17(13). https://doi.org/10.3390/ijerph17134778

Moreta-Herrera, R., Reyes-Valenzuela, C., López-Castro, J. y Gaibor, G. I. (2021). Estructura factorial del cuestionario bienestar psicológico de Ryff en una muestra de universitarios ecuatorianos. Revista de Psicología, 30(1),1-12. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2021.55410

Nava, P. B., del Villar, O. A. E., Peña, G. M. G., & National Network of Studies on Violence and Health. (2018). Psychometric Analysis of the Ryff’s Psychological Well-Being Scales in Students of Four Mexican Universities. Psychology, 9(13), 2685-2708. https://doi.org/10.4236/psych.2018.913154

Organización Mundial de la Salud. (2024). Constitución. OMS. https://www.who.int/es/about/governance/constitution

Pineda, C. A., Casto, J. A. y Chaparro, R. A. (2018). Estudio psicométrico de las escalas de bienestar psicológico de Ryff en adultos jóvenes colombianos. Revista Pensamiento Psicológico, 16(1), 45-55. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI16-1.epeb

Ryff, C. (1989). Happiness is Everything, or Is It? Explorations on the Meaning of Psychological Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069

Ryff, C., & Singer, B. (2008). Know Thyself and Become What You Are: A Eudaimonic Approach to Psychological Well-Being. Journal of Happiness Studies, 9, 13-39. https://doi.org/10.1007/s10902-006-9019-0

Sánchez, H. M. E., y Andrade, P. P. (2020). Análisis factorial confirmatorio de la Escala de Involucramiento Escolar para Adolescentes (EIE-A). Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-18. DOI:10.15517/aie.v20i1.40020

Stavraki, M., García-Márquez, R., Bajo, M., Callejas-Albiñana, A. I., Paredes, B., y Díaz, D. (2022). Versión reducida de las escalas de bienestar psicológico de Ryff para niños y adolescentes: evidencias de validez. Psicothema, 34(2), 316–322. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/18450

Thanoi, W. Vongsirimas, N. Sitthimongkol, Y., & Klainin-Yobas, P. (2023). Examining Predictors of Psychological Well-Being Among University Students: A Descriptive Comparative Study Across Thailand and Singapore. International Journal Environmental Research and Public Health, 20(3), 1875. https://doi.org/10.3390/ijerph20031875

Valenzuela, J. (2015). Bienestar psicológico en una muestra de estudiantes universitarios mexicanos. Psicumex, 5(2), 4-19. https://doi.org/10.36793/psicumex.v5i2.278

Van Dierendonck, D. (2004). The Construct Validity of Ryff´s Scales of Psychological Well-Being and its Extension with Spiritual Well-Being. Personality and Individual Differences, 36(3), 629-643. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00122-3

Vargas, C. J. (2019). Una revisión sobre el bienestar psicológico y rendimiento académico en estudiantes de pregrado. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 9(1), 55-60. https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/722

Véliz, A. (2012). Propiedades psicométricas de la escala de bienestar psicológico y estructura factorial en universitarios chilenos. Psicoperspectivas, 11(2), 143-163. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=171023938008

Vielma, R.V. J. y Alonso, L. (2010). El estudio del bienestar psicológico subjetivo. Una breve revisión teórica. Artículos Arbitrados, 49, 265-275. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35617102003

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025

Downloads

Download data is not yet available.