Attention Deficit and Interaction with Cognitive Functions in University Students
PDF (Español)

Keywords

attention deficit
attention
concentration
cognitive functions
university students

How to Cite

López-Carrillo, I., Español, E., Español , E., Español, E., & Español, E. (2024). Attention Deficit and Interaction with Cognitive Functions in University Students. Psicumex, 14(1), 1–20. https://doi.org/10.36793/psicumex.v14i1.647

Metrics

Abstract

Attention deficit in university students is a cause of failure in cognitive processes leading to school failure, so it is important to identify the needs of educational attention, based on identifying the interaction of cognitive functions and attention deficit. The attention and concentration variable of the Neuropsi brief Spanish battery and its correlation with the rest of the other variables of this battery were analyzed. A total of 288 students participated out of a population of 354, selected arbitrarily and by convenience. Of the sixteen Neuropsi variables, ten showed statistically significant correlation with the attention and concentration variables, with low levels, and six showed no correlation. The above evidence supports the need for studies of cognition in higher education oriented by the application of neurocognitive batteries.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v14i1.647
PDF (Español)

References

Argumedos de la Ossa, C., Monterroza-Díaz, R., Romero-Acosta, K. y Ramírez-Giraldo, A. F. (2018). Desempeño neurocognitivo de la atención, memoria y función ejecutiva en una población infanto-juvenil escolarizada con y sin presencia de sintomatología. Psicogente, 21(40), 403-421. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3080

Alvarado-Zúñiga, A., García, M. E., Imbachí-Medina, L. F., Zúñiga-Argote. C. R. y Jiménez-Guzmán, C. P. (2016). La atención a la diversidad en el área de matemáticas, una cuestión metodológica. Plumilla Educativa, 18(2), 189-205. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.18.1964.2016

Asamblea Médica Mundial. (1964). Declaración de Helsinki de la AMM. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. http://conbioetica-mexico.salud.gob.mx/descargas/pdf/Declaracion_Helsinki_Brasil.pdf

Barceló-Martínez, E., Lewis-Harb, S. y Moreno-Torres, M. (2006). Funciones ejecutivas en estudiantes universitarios que presentan bajo y alto rendimiento académico. Psicología Desde el Caribe, (18), 109-138. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21301806

Barragán R., Lewis S. y Palacio J. (2007). Autopercepción de cambios en los déficits atencionales intermedios de estudiantes universitarios de Barranquilla sometidos al Método de Autocontrol de la Atención (Mindfulness). Salud Uninorte, 23(2), 184-192. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/salud/article/view/4032/2468

Betancourt, J. y González, A. (2003). Dificultades en el aprendizaje y trastornos emocionales y de la conducta. Editorial Pueblo y Educación.

Buller P., I. (2010). Evaluación neuropsicológica efectiva de la función ejecutiva. Propuesta de compilación de pruebas neuropsicológicas para la evaluación del funcionamiento ejecutivo. Cuadernos de Neuropsicología, 4(1), 64-86. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cnps/v4n1/a05.pdf

Butman, J., Allegri, R., Harris, P. y Drake, M. (2000). Fluencia verbal en español. Datos normativos en Argentina. Revista Medicina, 60(51), 561-564. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/71809

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2024, 01 de abril). Ley General de Salud. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGS.pdf

Estévez, G. A., García, S.C. y Junqué, C. (1997). La atención: una compleja función cerebral. Revista de Neurología, 25(148), 287-291. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9528045/

Fontana, S. A., Raimondi, W. y Rizzo, M. L. (2014). Calidad de sueño y atención en una muestra de estudiantes universitarios. Medwave, 14(8), 1-15. http://doi.org/10.5867/medwave.2014.08.6015

Fuenmayor, G. y Villasmil, Y. (2008). La percepción, la atención y la memoria como procesos cognitivos utilizados para la comprensión textual. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 9(22), 187-202. https://www.redalyc.org/pdf/1701/170118859011.pdf

García-González, E. M. (2013). Análisis neuropsicológico de la atención, memoria y funciones ejecutivas en niños con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH) [Tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Nuevo León. http://eprints.uanl.mx/3809/

García-Sevilla, J. (2017). Tema 4: La importancia de la memoria. Desarrollo Saludable: aportaciones desde la Psicología. https://www.studocu.com/es-mx/document/instituto-mexico-de-ciudad-juarez/temas-selectos-de-biologia/importancia-de-la-memoria/32166154

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill / Interamericana Editores.

Herrera-Vargas, I., Ríos-Valles, J., Hernández-Tinoco, J. y Vázquez-Ríos, E. (2016). Evaluación de la atención en estudiantes de nuevo ingreso a educación superior mediante el NEUROPSI. Revista de Tecnologías de la Información, 3(7), 24-35. https://www.ecorfan.org/bolivia/researchjournals/Tecnologias_de_la_Informacion/vol3num7/Revista_de_Tecnologias_de_la_Informacion_V3_N7_3.pdf

Herrera-Vargas, I. V., Ríos-Valles, J. A., Vázquez-Ríos, E. R. y Salas Name, S. L. (2017). Promediación de la actividad cerebral y la eficiencia de la atención y concentración en alumnos de la carrera de Medicina de la FAMEN UJED Campus Durango. Revista de Ciencias de la Salud, 4(12), 14-26. https://www.ecorfan.org/bolivia/researchjournals/Ciencias_de_la_Salud/vol4num12/Revista_Ciencias_de_la_Salud_V4_N12_2.pdf

Linares, G. E. (2013). El aprendizaje de la matemática en alumnos con déficit de atención: una aplicación del aprendizaje mediado. Memorias del II Congreso Binacional de Investigación, Ciencia y Tecnología de las Universidades. Universidad Señor de Sipán. Chiclayo, Perú. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/11211/1/El%20aprendizaje%20de%20la%20matematica%20en%20alumnos%20con%20deficit%20de%20atencion%20una%20aplicacion%20del%20aprendizaje%20mediado.pdf

Mirsky, A. F., & Duncan, C. C. (2001). A Nosology of Disorders of Attention. Annals of the New York Academy of Sciences, 931(1), 17-32.

https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2001.tb05771.x

Narbona, J. y Chevrie-Müller, C. (1997). El lenguaje del niño. Desarrollo normal, evaluación y trastornos. Ed. Masson.

Ortiz, S. y Jaimes, A. L. (2007). El trastorno por déficit de atención e hiperactividad en estudiantes universitarios. Revista Facultad de Medicina UNAM, 50(3), 125-127. https://www.medigraphic.com/pdfs/facmed/un-2007/un073g.pdf

Ostrosky, F., Rosselli, M. y Ardila, A. (2012). NEUROPSI: Evaluación neuropsicológica breve en español. El Manual Moderno.

Parra-Bolaños, N. (2017). Atención y memoria en estudiantes con bajo rendimiento académico. Un estudio exploratorio. ReiDoCrea, 6, 74-83. https://doi.org/10.30827/Digibug.45029

Phaf, R. H., Van der Heijden, A. H. C., & Hudson, P.T. (1990). SLAM: A Connectionist Model for Attention in Visual Selection Tasks. Cognitive Psychology, 22(3), 273-341. https://doi.org/10.1016/0010-0285(90)90006-p

Portellano, J. A. (2005). Cómo desarrollar la inteligencia: entrenamiento neuropsicológico de la atención y las funciones ejecutivas. Somos Psicología.

Ríos-Valles, J. A., Herrera-Vargas, I. V., Vázquez-Ríos, E. R. y Martínez-Martínez, P. L. (2018). Diferencias de género en promedio escolar y

atención y concentración en alumnos de Medicina de la FAMEN UJED, Durango. Revista Teoría Educativa, 2(4), 1-8. https://www.ecorfan.org/republicofperu/research_journals/Revista_de_Teoria_Educativa/vol2num4/Revista_de_Teor%C3%ADa_Educativa_V2_N4_1.pdf

Rubiales, J., Bakker, L. y Russo, D. (2013). Fluidez verbal fonológica y semántica en niños con Trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Revista Neuropsicología Latinoamericana, 5(3), 7-15. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rnl/v5n3/v5n3a02.pdf

Zanín, L., Gil, E. y Bortoli, M. (2004). Atención y memoria: su relación con la función tiroidea. Fundamentos en Humanidades, V(10), 31-42. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18401002

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023

Downloads

Download data is not yet available.