Social Responsibility: Development and Validation of a Scale for University Students
PDF (Español)
XML (Español)

Keywords

university social responsibility
measurement scales
reliability
validity
university training

How to Cite

Serrano Pereira, M. G., Pinto Loria , M. de L. ., & Hernández Payán, E. . (2022). Social Responsibility: Development and Validation of a Scale for University Students. Psicumex, 12(1), 1–28. https://doi.org/10.36793/psicumex.v12i1.447

Metrics

Abstract

The purpose of this exploratory study was to provide elements for the measurement of university social responsibility (USR) through the development and validation of a scale in accordance with the Vallaeys Social Responsibility Management Model (2007). Said model, based on RSU programs of most public universities in Mexico. The study had several phases that included a preliminary phase, where, through expert judges, an initial bank of 150 reagents was generated. In phase 1, the discriminative capacity of each item was analyzed, which allowed us to select 30 of them that were applied in phase 2 to a sample of 500 students from five different campuses of a public university in Yucatán, Mexico. The Cronbach's alpha obtained was .86 and the factor analysis matrix showed three dimensions that explained 30.97 % of the variance. The resulting dimensions were: social knowledge management (alpha = .77), professional training (alpha = .75) and social participation (alpha = .74). Finally, phase 3 analyzed the correlation between the factors obtained through Pearson's coefficient. The results provide evidence on the viability of the scale for university students.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v12i1.447
PDF (Español)
XML (Español)

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2018). Visión y acción 2030. Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México. Diseño y concertación de políticas públicas para impulsar el cambio social. ANUIES. http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/VISION_Y_ACCION_2030.pdf

Arango Tobón, O., Clavijo Zapata, S., Puerta Lopera, I. & Sánchez Duque, J. (2014). Formación académica, valores, empatía y comportamientos socialmente responsables en estudiantes universitarios. Revista de la Educación Superior, XLII (1), 169, 89-105. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista169_S1A5ES.pdf

Argüelles Ma, L., Patrón Cortés, R., & Fajardo, M. (2012). Ética y vinculación, compromisos de la responsabilidad social en pymes del sector turístico. Champotón, Campeche. Revista Iberoamericana para la Investigación y Desarrollo Educativo, 3(5), 25. https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/67/281

Aristimuño, M. (2012). La valoración de la responsabilidad social universitaria: dimensiones e indicadores para su abordaje. Revista Copérnico, 8(16), 23-29. http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/copernico/n16/art04.pdf

Baca Neglia, H. (2015). La responsabilidad social universitaria: propuesta conceptual y medición en el ámbito de una universidad privada de Lima-Perú. [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/38435/TESIS%20definitiva.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Beltrán-Llevador, J., Iñigo-Bajo, E., & Mata-Segreda, A. (2014). La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. Revista Universia, 5(14), 3-18. http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v5n14/v5n14a1.pdf

Boroel Cervantes, B., & Arámburo Vizcarra, V. (2016). Posicionamiento del docente ante la formación en valores en la educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y Desarrollo Educativo, 7(13). http://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v7n13/2007-7467-ride-7-13-00463.pdf

Castillo León, M., & Echeverría, R. (2016). La responsabilidad social universitaria desde la conceptualización de diferentes actores universitarios. En M. E. Rivera, R. Vallejo, A. Méndez, & F. González (Coords.), Jóvenes, psicología y responsabilidad social universitaria, 73-94. CUMEX/Grañén-Porrua.

de la Calle Maldonado, C., & Giménez Armentia, P. (2011). Aproximación al concepto de responsabilidad social del universitario. Revista Comunicación y Hombre,1(7), 236-247. http://www.comunicacionyhombre.com/pdfs/07_i_delacalleyjimenez.pdf

García Ramos, J., de la Calle Maldonado, C., Giménez Armentia, P., & Ortega de la Fuente, M. (2008). Validación y medida de la responsabilidad social en la universidad. Revista Complutense de Educación, 19(2), 385-404. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808220385A

Domínguez Pachón, M. (2009). Responsabilidad social universitaria. Revista Humanismo y Trabajo Social, 8(1), 33-67. https://www.redalyc.org/pdf/678/67812869001.pdf

García Guerrero, J., & García Rendón, C. (2018). Percepciones y acciones de las y los estudiantes de la Universidad Autónoma del Estado de México respecto a la educación en el desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana para la Investigación y Desarrollo Educativo, 9(17) https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.379

Hernández Bringas, H., Martuscelli Quintana, J., Moctezuma Navarro, D., Muñoz García, H., & Narro Robles, J. (2015). Los desafíos de las universidades de América Latina y del Caribe ¿qué somos y a dónde vamos? Revista Perfiles Educativos, 37(147) 202-218. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.147.47431

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Larrán-Jorge, M., & Andrades-Peña, F. (2015). Análisis de la responsabilidad social universitaria desde diferentes enfoques teóricos. Revista Universia, 6(15), 91-107. https://www.redalyc.org/pdf/2991/299133728005.pdf

Martí Noguera, J. Martí-Vilar, M., & Almerich, G. (2014). Responsabilidad social universitaria: influencia de valores y empatía en la autoatribución de comportamientos socialmente responsables. Revista Latinoamericana de Psicología, 46(3) 160-168. https://doi.org/10.1016/S0120-0534(14)70019-6

Martí Noguera, J., Licandro, O., & Gaete-Quezada, R. (2018). La responsabilidad social de la educación superior como bien común. Conceptos y desafíos. Revista de la Educación Superior XLIII(4) 33-55. https://doi.org/10.36857/resu.2018.186.353

Martínez Ancona, M. (2015). La innovación social en la educación superior de México. Revista Iberoamericana para la Investigación y Desarrollo Educativo, 6(11) https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/142/622

Martínez-Usarralde, M., Gil-Salom, D., & Macías-Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de responsabilidad social universitaria y aprendizaje servicio. Análisis para su institucionalización. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80) 149-172. https://www.eoslhe.eu/revision-sistematica-de-responsabilidad-social-universitaria-y-aprendizaje-servicio-analisis-para-su-institucionalizacion/

Montalvo Morales, J., Villanueva Armenteros, Y., Armenteros Acosta, M., Reyna García, G., & Duque Retiz, J. (2016). La responsabilidad social en Coahuila, México. Estudio exploratorio. Revista Global de Negocios, (4)1, 1-19. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2659342

Nunnally, J. (1987). Teoría psicométrica. Trillas.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2013). Líneas directrices de la OCDE para empresas multinacionales, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264202436-es

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior - 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183277_spa

Petriz Mayen, M. (2016). Percepciones sobre la responsabilidad social universitaria de los estudiantes de contaduría pública y administración de una universidad pública estatal. Memorias del XXI Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática. UNAM / ANFECA, ALAFEC. https://investigacion.fca.unam.mx/docs/memorias/2016/7.09.pdf

Pick, S., & López, A. (1994). Cómo Investigar en Ciencias Sociales. Trillas.

Rivera Hernández, C. (2019). Sobre la función social del conocimiento humano mediante la vinculación y transferencia del conocimiento en América Latina. Revista de la Educación Superior 48(189) 121-132. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v48n189/0185-2760-resu-48-189-121.pdf

Rivera, M., Vallejo, R., Méndez, A., & González, F. (2016). Jóvenes, psicología y responsabilidad social universitaria. CUMEX/Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo/PROFOCIE/Grañén/Porrúa.

Serrano Pereira, M. (2021). Dimensiones psicológicas que predicen la Responsabilidad Social en universitarias y universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 3(3), 368-381 https://www.revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/221/136

Serrano Pereira, M., Castillo León, M., & Hernández Payán, E. (2021). Modelos psicosociales de responsabilidad social en universitarios de diferentes campus. Revista iberoamericana de educación superior 12(35) 49-69. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.35.1082

Serrano Pereira, M., Castillo León, M., & Hernández Payán, E. (2022). Variables psicosociales predictoras de la responsabilidad social en estudiantes universitarios(as). Revista mexicana de investigación educativa 27(93) 455-41 https://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2022/04/RMIE_93.pdf

Vallaeys, F. (2007). Breve marco teórico de la responsabilidad social universitaria. https://www.econo.unlp.edu.ar/frontend/media/86/10986/10ec2d7e617a62eba0696821196efeae.pdf

Vallaeys, F., de la Cruz, C., & Sasia, P. (2009). Responsabilidad social universitaria. Manual de primeros pasos. McGraw Hill/BID.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022

Downloads

Download data is not yet available.