Abstract
The purpose of this exploratory study was to provide elements for the measurement of university social responsibility (USR) through the development and validation of a scale in accordance with the Vallaeys Social Responsibility Management Model (2007). Said model, based on RSU programs of most public universities in Mexico. The study had several phases that included a preliminary phase, where, through expert judges, an initial bank of 150 reagents was generated. In phase 1, the discriminative capacity of each item was analyzed, which allowed us to select 30 of them that were applied in phase 2 to a sample of 500 students from five different campuses of a public university in Yucatán, Mexico. The Cronbach's alpha obtained was .86 and the factor analysis matrix showed three dimensions that explained 30.97 % of the variance. The resulting dimensions were: social knowledge management (alpha = .77), professional training (alpha = .75) and social participation (alpha = .74). Finally, phase 3 analyzed the correlation between the factors obtained through Pearson's coefficient. The results provide evidence on the viability of the scale for university students.
References
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2018). Visión y acción 2030. Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México. Diseño y concertación de políticas públicas para impulsar el cambio social. ANUIES. http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/VISION_Y_ACCION_2030.pdf
Arango Tobón, O., Clavijo Zapata, S., Puerta Lopera, I. & Sánchez Duque, J. (2014). Formación académica, valores, empatía y comportamientos socialmente responsables en estudiantes universitarios. Revista de la Educación Superior, XLII (1), 169, 89-105. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista169_S1A5ES.pdf
Argüelles Ma, L., Patrón Cortés, R., & Fajardo, M. (2012). Ética y vinculación, compromisos de la responsabilidad social en pymes del sector turístico. Champotón, Campeche. Revista Iberoamericana para la Investigación y Desarrollo Educativo, 3(5), 25. https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/67/281
Aristimuño, M. (2012). La valoración de la responsabilidad social universitaria: dimensiones e indicadores para su abordaje. Revista Copérnico, 8(16), 23-29. http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/copernico/n16/art04.pdf
Baca Neglia, H. (2015). La responsabilidad social universitaria: propuesta conceptual y medición en el ámbito de una universidad privada de Lima-Perú. [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/38435/TESIS%20definitiva.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Beltrán-Llevador, J., Iñigo-Bajo, E., & Mata-Segreda, A. (2014). La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. Revista Universia, 5(14), 3-18. http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v5n14/v5n14a1.pdf
Boroel Cervantes, B., & Arámburo Vizcarra, V. (2016). Posicionamiento del docente ante la formación en valores en la educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y Desarrollo Educativo, 7(13). http://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v7n13/2007-7467-ride-7-13-00463.pdf
Castillo León, M., & Echeverría, R. (2016). La responsabilidad social universitaria desde la conceptualización de diferentes actores universitarios. En M. E. Rivera, R. Vallejo, A. Méndez, & F. González (Coords.), Jóvenes, psicología y responsabilidad social universitaria, 73-94. CUMEX/Grañén-Porrua.
de la Calle Maldonado, C., & Giménez Armentia, P. (2011). Aproximación al concepto de responsabilidad social del universitario. Revista Comunicación y Hombre,1(7), 236-247. http://www.comunicacionyhombre.com/pdfs/07_i_delacalleyjimenez.pdf
García Ramos, J., de la Calle Maldonado, C., Giménez Armentia, P., & Ortega de la Fuente, M. (2008). Validación y medida de la responsabilidad social en la universidad. Revista Complutense de Educación, 19(2), 385-404. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808220385A
Domínguez Pachón, M. (2009). Responsabilidad social universitaria. Revista Humanismo y Trabajo Social, 8(1), 33-67. https://www.redalyc.org/pdf/678/67812869001.pdf
García Guerrero, J., & García Rendón, C. (2018). Percepciones y acciones de las y los estudiantes de la Universidad Autónoma del Estado de México respecto a la educación en el desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana para la Investigación y Desarrollo Educativo, 9(17) https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.379
Hernández Bringas, H., Martuscelli Quintana, J., Moctezuma Navarro, D., Muñoz García, H., & Narro Robles, J. (2015). Los desafíos de las universidades de América Latina y del Caribe ¿qué somos y a dónde vamos? Revista Perfiles Educativos, 37(147) 202-218. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.147.47431
Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Larrán-Jorge, M., & Andrades-Peña, F. (2015). Análisis de la responsabilidad social universitaria desde diferentes enfoques teóricos. Revista Universia, 6(15), 91-107. https://www.redalyc.org/pdf/2991/299133728005.pdf
Martí Noguera, J. Martí-Vilar, M., & Almerich, G. (2014). Responsabilidad social universitaria: influencia de valores y empatía en la autoatribución de comportamientos socialmente responsables. Revista Latinoamericana de Psicología, 46(3) 160-168. https://doi.org/10.1016/S0120-0534(14)70019-6
Martí Noguera, J., Licandro, O., & Gaete-Quezada, R. (2018). La responsabilidad social de la educación superior como bien común. Conceptos y desafíos. Revista de la Educación Superior XLIII(4) 33-55. https://doi.org/10.36857/resu.2018.186.353
Martínez Ancona, M. (2015). La innovación social en la educación superior de México. Revista Iberoamericana para la Investigación y Desarrollo Educativo, 6(11) https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/142/622
Martínez-Usarralde, M., Gil-Salom, D., & Macías-Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de responsabilidad social universitaria y aprendizaje servicio. Análisis para su institucionalización. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80) 149-172. https://www.eoslhe.eu/revision-sistematica-de-responsabilidad-social-universitaria-y-aprendizaje-servicio-analisis-para-su-institucionalizacion/
Montalvo Morales, J., Villanueva Armenteros, Y., Armenteros Acosta, M., Reyna García, G., & Duque Retiz, J. (2016). La responsabilidad social en Coahuila, México. Estudio exploratorio. Revista Global de Negocios, (4)1, 1-19. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2659342
Nunnally, J. (1987). Teoría psicométrica. Trillas.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2013). Líneas directrices de la OCDE para empresas multinacionales, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264202436-es
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior - 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183277_spa
Petriz Mayen, M. (2016). Percepciones sobre la responsabilidad social universitaria de los estudiantes de contaduría pública y administración de una universidad pública estatal. Memorias del XXI Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática. UNAM / ANFECA, ALAFEC. https://investigacion.fca.unam.mx/docs/memorias/2016/7.09.pdf
Pick, S., & López, A. (1994). Cómo Investigar en Ciencias Sociales. Trillas.
Rivera Hernández, C. (2019). Sobre la función social del conocimiento humano mediante la vinculación y transferencia del conocimiento en América Latina. Revista de la Educación Superior 48(189) 121-132. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v48n189/0185-2760-resu-48-189-121.pdf
Rivera, M., Vallejo, R., Méndez, A., & González, F. (2016). Jóvenes, psicología y responsabilidad social universitaria. CUMEX/Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo/PROFOCIE/Grañén/Porrúa.
Serrano Pereira, M. (2021). Dimensiones psicológicas que predicen la Responsabilidad Social en universitarias y universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 3(3), 368-381 https://www.revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/221/136
Serrano Pereira, M., Castillo León, M., & Hernández Payán, E. (2021). Modelos psicosociales de responsabilidad social en universitarios de diferentes campus. Revista iberoamericana de educación superior 12(35) 49-69. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.35.1082
Serrano Pereira, M., Castillo León, M., & Hernández Payán, E. (2022). Variables psicosociales predictoras de la responsabilidad social en estudiantes universitarios(as). Revista mexicana de investigación educativa 27(93) 455-41 https://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2022/04/RMIE_93.pdf
Vallaeys, F. (2007). Breve marco teórico de la responsabilidad social universitaria. https://www.econo.unlp.edu.ar/frontend/media/86/10986/10ec2d7e617a62eba0696821196efeae.pdf
Vallaeys, F., de la Cruz, C., & Sasia, P. (2009). Responsabilidad social universitaria. Manual de primeros pasos. McGraw Hill/BID.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022