Documentary Analysis of the Concept Learning Strategies Applied to the University Context
PDF (Español)
XML (Español)

Keywords

professor
college student
learning strategies
socioformation
university

How to Cite

Campos Gómez, A. A. del C., Hernández – Hernández, M. A., & Aniceto – Vargas, P. F. . (2021). Documentary Analysis of the Concept Learning Strategies Applied to the University Context. Psicumex, 11(1), 1–28. https://doi.org/10.36793/psicumex.v11i1.395

Metrics

Abstract

This study analyzed documents related to research on Learning Strategies in the university context through the conceptual mapping model and the socioformative approach. Learning Strategies are increasingly used in higher education and their implementation and application shape societal knowledge. Focus on this concept can inform methodological proposals aimed at modifying educational schemes, specifically as they relate to learning strategies applied to psychological faculty in Mexican public universities. The results of the systematic review suggest that learning strategies have been transformed in the previous few years. Beyond cognitive abilities, newly incorporated factors such as aptitudes and learning styles (that incorporate TIC’s), student ability to implement them, and learning motivation represent additional intrinsic factors.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v11i1.395
PDF (Español)
XML (Español)

References

Acebedo-Afanador, Manuel J; Aznar-Díaz, Inmaculada e Hinojo-Lucena, Francisco J. (2017). Instrumentos para la evaluación del aprendizaje basado en competencias: Estudio de caso. Información tecnológica, 28(3), 107-118. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642017000300012

Albert Cabrera, Silvio Juan y Fariñas León, Gloria. (2019). El estudio de los estilos de aprendizaje desde una perspectiva vigostkiana: una aproximación conceptual. Revista Iberoamericana de Educación. http://biblioteca.udgvirtual.udg.ermx:8080/jspui/handle/123456789/2687

Alva Chilca, Manuel (2017). Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y representaciones, 5(1), 71-127. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5904759

Benítez Ramírez, Yaser. (2014). Predictores neuropsicológicos de las habilidades académicas. Cuadernos de Neuropsicología / Panamerican Journal of Neuropsychology, 8(2). DOI: 10.7714/cnps/8.2.202

Bermeo-Yaffar, Faridy; Hernández-Mosqueda, José Silvano y Tobón-Tobón, Sergio. (2016). Análisis documental de la V heurística mediante la cartografía conceptual. Ra Ximhai, 12(6), 103-121. https://www.redalyc.org/pdf/461/46148194006.pdf

Bravo-Cedeño, Guadalupe del R; Loor-Rivadeneira, Marlene R y Saldarriaga-Zambrano, Pedro J. (2017). Las bases psicológicas para el desarrollo del aprendizaje autónomo. Dominio de las Ciencias, 3(1), 32-45. DOI: 10.23857/dc.v3i1.368

Bustichi, Gabriela Susana; Pollicina, Lilian Mónica; Mosconi, Etel Beatriz y Varela, Julieta Noemí. (2019). Motivación y aprendizaje para incrementar el rendimiento académico. En XIV Jornadas Internacionales de Ciencia y Técnica y XII Jornadas de Becarios y Tesistas (Universidad Nacional del Nordeste, 27 de septiembre de 2019). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/84683

Camarero Suárez, Francisco José; del Buey Martín, Francisco de Asís y Herrero Díez, Francisco Javier (2000). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicothema, 12 (4) 615-622. http://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/27505.

Dansereau, Donald F. (1985). Learning Strategy Research. Thinking and Learning Skills, 1, 209-239. https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Dansereau%2C+Donald+F.+%281985%29.+Learning+strategy+research.+Thinking+and+learning+skills%2C+1%2C+209-239.+&btnG=

De la Fuente Rocha, Javier y De la Fuente Zepeda, Javier. (2015). Implicaciones de los conceptos actuales neuropsicológicos de la memoria en el aprendizaje y en la enseñanza. Ciencia Ergo Sum, 22(1), 83-91. https://www.redalyc.org/pdf/104/10434128010.pdf

Delgado Fernández, Marianela y Solano Gonzalez Arlyne. (2015). Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. Revista Electrónica: Actualidades Investigativas en Educación, 9 (2) 1-21 http://euaem1.uaem.mx/bitstream/handle/123456789/1538/estrategias.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Delgado Sandí, Juan Carlos y Alvarado Cruz, Mainor Alberto. (2016). Propuesta metodológica de enseñanza y aprendizaje para innovar la educación superior. InterSedes, 17(36). https://www.scielo.sa.cr/pdf/is/v17n36/2215-2458-is-17-36-00153.pdf

Díaz Mujica, Alejandro; Pérez Villalobos, María Victoria; González-Pineda, Julio Antonio y Núñez Pérez, José Carlos. (2017). Impacto de un entrenamiento en aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Perfiles educativos, 39(157), 87-104. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000300087

Escanero-Marcén, Jesús F; Soria, M. Soledad; Guerra-Sánchez, Manuel y Silva, Jackson. (2016). Comparación de los estilos de aprendizaje de los alumnos de medicina obtenidos con un nuevo cuestionario con los proporcionados por el cuestionario Honey-Alonso (CHAEA). FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 19(1), 19-26. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322016000100006

Esteban-Albert, Manuel y Zapata-Ros, Miguel (2016). Estrategias de aprendizaje y eLearning. Un apunte para la fundamentación del diseño educativo en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista de educación a distancia, (50). https://revistas.um.es/red/article/view/271261

Freiberg Hoffmann, Agustín; Ledesma, Rubén y Fernández Liporace, Mercedes. (2017). “Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de Buenos Aires”. Revista de Psicología (PUCP), 35(2), 535-573. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0254-92472017000200005&script=sci_arttext&tlng=pt

Fuentealba-Torres, Miguel Y Nervi Haltenhoff, Hugo. (2019). Implicaciones de los estilos de aprendizaje en el uso de didácticas en la práctica docente. Avances en Enfermería, 37(2), 189-197. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-45002019000200189&script=sci_abstract&tlng=pt

Garrote Rojas, Daniel; Garrote Rojas, Cristina y Jiménez Fernández, Sara. (2016). Factores influyentes en motivación y estrategias de aprendizaje en los alumnos de grado. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14 (2) 31-44. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/5007

Genovard, C. (1990). Las estrategias de aprendizaje desde la perspectiva de la Psicología de la Instrucción. C. Monereo (Comp.), Enseñar a aprender ya pensar en la escuela. Madrid: Visor.

Genovard, C. y Götzens, C. (1990). Psicología de la instrucción. Madrid: Santillana.

Gutiérrez Tapias, Mariano (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar. Su relación con el desarrollo emocional y "aprender a aprender". Tendencias pedagógicas. 31 (2018) 82-96. https://repositorio.uam.es/handle/10486/680833

Hernández, José Silvano; Tobón, Sergio y Vázquez, José Manuel (2015). Estudio del liderazgo socioformativo mediante la cartografía conceptual. RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 8.2 (2015) 105-128. https://repositorio.uam.es/handle/10486/670648

Hurtado Olaya, Paola Andrea; García Echeverri Mabel; Rivera Porras, Diego Andrés y Forgiony Santos, Jesús Oreste (2018). Las estrategias de aprendizaje y la creatividad: una relación que favorece el procesamiento de la información. Revista Espacios, 39 (17). P. 12-30. http://www.revistaespacios.com/a18v39n17/18391712.html

Jiménez, Lucía; García, Alfonso Javier; López-Cepero, Javier y Saavedra, Francisco Javier (2018). The brief-ACRA scale on learning strategies for university students. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 23(1) p. 63-69. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2530380517300138

Kolb, David A. (1976). Management and the learning process. California management review, 18(3), 21-31. https://doi.org/10.2307/41164649

López Granados Hedilberto y López Gallego, Felipe Antonio. (2016). Motivación, aprendizaje autorregulado y estrategias de aprendizaje en estudiantes de tres universidades de Caldas y Risaralda. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 12(1), 71-90. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134149742005.pdf

Lores, D. N., & Matos, M. S. (2017). Redefinición de los conceptos método de enseñanza y método de aprendizaje. EduSol, 17(60), 26-33.

Lugo Juárez, Carlos Saúl; Hernández Rodríguez, Gabriela y Montijo Luna, Elba (2012). El cuestionario de estilos de aprendizaje CHAEA y la escala de estrategias de aprendizaje ACRA como herramienta potencial para la tutoría académica. Journal of Learning Styles, 5(10). https://www.uco.edu.co/ova/OVA%20Pedagogia%20y%20didactica/OVA%20PEDAGOGIA%20Y%20DIDACTICA%20definitivo/UNIDAD%202/2.%20Documento%20El%20cuestionario%20de%20Estilos%20de%20aprendizaje%20Chaea.pdf

Lugo Juárez, Carlos Saúl; Hernández Rodríguez, Gabriela; Ponce de León Escoto, María del Consuelo y Montijo Luna, Elba (2016). Relación de los estilos y estrategias de aprendizaje con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Journal of Learning Styles, 9(17) 268-288. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/1054

Lugo Juárez, Carlos Saul; Silva Pichardo, Karina; Ponce de León Escoto María del Consuelo y Montijo Luna, Elba (2018). Confiabilidad y validez de la Escala de estrategias de aprendizaje ACRA en estudiantes universitarios del Estado de México. Investigación y Práctica en Psicología del Desarrollo, 1(1), 261-268.

https://revistas.uaa.mx/index.php/ippd/article/view/656

Madrigal Moreno, Cristian; Mujica Díaz, Alejandro; Tamarín Cuevas, Carol; Olave Nova, Carolina y Carrasco Bravo, Ingrid (2011). Clima social escolar en el aula y vínculo profesor-alumno: Alcances, herramientas de evaluación, y programas de intervención. Revista electrónica de psicología Iztacala, 14(3), 70-84. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=39973

Monereo, Font Carles. (1994). Estrategias de enseñanza y aprendizaje: formación del profesorado y aplicación en la escuela, vol. 112.

Morueta Tirado, Ramón; Rodríguez Pérez, María Amor y Gómez Aguaded, Ignacio (2011) Blended e-learning en universidades andaluzas. Aula abierta 39(2), p. 47-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3621284

Nisbet, J. y Bermejo, Ana. (1987). Las estrategias de aprendizaje. Madrid, España: Santillana SA.

Pérez González, Armando Domingo (2018). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones aplicadas al proceso enseñanza aprendizaje. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 9(1), 142-154. http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/980

Rizzo, Fátima y Pérez A. Andrés (2018). Importancia del uso de las Tics en los docentes. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, 2(23). http://www.revistaespirales.com/index.php/es/article/view/393/323

Robinson, Viviane (2019). Hacia un fuerte liderazgo centrado en el estudiante: afrontar el reto del cambio. Revista Eletrônica de Educação, 13(1), 123-145. http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3068

Rojas Brand, Gian Pool; Pinilla Caicedo, Sandra Irene y Ricaurte Pérez, Paula Andrea. (2019). Estrategias de aprendizaje y técnicas de estudio: análisis de su utilización en estudiantes de la Licenciatura en Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Revista Ideales, 9(1). http://revistas.ut.edu.co/index.php/Ideales/article/view/1965

Román, José María y Gallego, Sagrario. (1994). ACRA: Escalas de estrategias de aprendizaje. http://www.pseaconsultores.com/sites/default/files/ACRA_0.pdf

Salas Morales, Rubí Estela y Alfaro Pereida, Marco Antonio. (2017). Inclusión de estilos de aprendizaje como estrategia didáctica aplicada en un AVA. Campus virtuales, 6(1), 67-75. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/188

Salazar-Gómez, Elizabeth y Tobón, Sergio (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista Espacios, 39(53). http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.html

Sánchez Maquilón, Javier J.; Rubio Pérez, Raquel y Ruíz Mirete, Ana Belén. (2019). Motivación y aprendizaje mediado con actividades y juegos colaborativos en grupo. Assensus, 4(6), 7-25. https://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/assensus/article/view/1832

Sandoval-Muñoz, María José; Mayorga-Muñoz, Cecilia Janette; Elgueta-Sepúlveda, Herman Eduardo; Soto-Higuera, Abel Isidoro; Viveros-Lopomo, Jacqueline y Riquelme Sandoval,

Sandra Verónica. (2018). Compromiso y motivación escolar: Una discusión conceptual. Revista Educación, 42(2), 66-79. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S2215-26442018000200004&script=sci_arttext

Sarmiento Acuña J. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico y creativo mediante estrategias interconectadas: estrategias de aprendizaje, lectura crítica, y ABP. Gestión, competitividad e innovación, 5(2).

Sarmiento-Camelo, Ángela María. (2017). Estrategias de aprendizaje e inteligencia emocional y su relación con el rendimiento académico en inglés en estudiantes universitarios a distancia. (Tesis de maestría). Universidad Internacional de la Rioja, Bogotá, Colombia Recuperado de: https://reunir.unir.net/handle/123456789/4730

Schmeck, Ronald R. (1988). Individual Differences and Learning Strategies in Learning & Study Strategies Issues in Assessment, Instruction & Evaluation. New York, Academic Press.

Schunk, Dale H. (1991). Self-efficacy and Academic Motivation”. Educational psychologist, 26(3-4), 207-231.

Serna-Jaramillo, Adriana Juliet (2017). Creatividad, inteligencias múltiples y estrategias de aprendizaje en maestras y maestros en formación. (Tesis de maestría). Universidad Internacional de la Rioja, Medellín, Colombia. https://reunir.unir.net/handle/123456789/4553

Tobón, Sergio. (2012). El Currículo por competencias desde la socioformación: cómo podemos cambiar nuestras prácticas educativas para asegurar la formación integral 2012 (38) Ed. Limusa.

Tobón, Sergio (2017). Essential Axes of Knowledge Society and Socioformation, p. 40. Mount Dora (USA): Kresearch. DOI: 10.24944

Tobón, Sergio. (2015) Manual de Cartografía Conceptual. CIFE, p.7.

Valle Arias, Antonio; Barca Lozano, Alfonso; González Cabanach, Ramón y Núñez Pérez, José Carlos (1999) Las estrategias de aprendizaje revisión teórica y conceptual. Revista Latinoamericana de Psicología, 31(3), p. 425-461. https://www.redalyc.org/pdf/805/80531302.pdf

Valle, Antonio; Cabanach González, Ramón; González, Cuevas González, Lino Manuel y Suárez, Fernández, Ana Patricia (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de psicodidáctica, (6), 53-68. https://www.redalyc.org/pdf/175/17514484006.pdf

Vidal Ledo, María; Rivera Michelena, Natacha; Nolla Cao, Nidia; Morales Suárez, Ileana del Rosario y Vialart Vidal, María Niurka. (2016). Aula invertida, nueva estrategia didáctica. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 30(3), 678-688. https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2016/cem163t.pdf

Visbal-Cadavid, Delimiro; Mendoza-Mendoza, Adel y Díaz Santana, Sandra (2017). Estrategias de aprendizaje en la educación superior. Sophia, 13(2), 70-81. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-89322017000200070&script=sci_abstract&tlng=en

Weinstein, C. E. y Mayer, R. E. (1986). La enseñanza de estrategias de aprendizaje. Manual de la investigación sobre la enseñanza. New York: McMillan.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021

Downloads

Download data is not yet available.