Semantic representation of bullying in mexican children of school age
PDF#9 3 (Español)

Keywords

bullying
semantic networks
basic education
violence
children

How to Cite

Valencia Ortiz, A. I. ., Fajardo Vargas, V. del C. ., García Cruz, R. ., & Ortega Andrade, N. A. . (2015). Semantic representation of bullying in mexican children of school age . Psicumex, 5(1), 34–52. https://doi.org/10.36793/psicumex.v5i1.250

Metrics

Abstract

The progressive increase in bullying in Mexican children demonstrates the need for the most accurate information around this problem. Mexico has generated some strategies care prevention in the bullying problem, however, the evaluation of this phenomenon lies in the main actors (victim, attacker), leaving aside valuable information that can provide the viewers of this phenomenon, useful information for the advancement of the characterization of the bullying phenomenon and the prevention and intervention. Hence the importance of the study under this descriptive approach. This study aimed to know the perception of children from elementary school around bullying; specifically the meanings attributed to the terms “bullying” and “isolation” as stimulus words, besides to know the perception of children (guiding phrases) of the role of the victim, the role of the viewer and perception about teacher ́s supervision in bullying. This was a qualitative, exploratory and descriptive study, using the technique of natural semantic networks. Participants were a group of 208 elementary school children with an age range between 8 and 13 years. The data obtained allowed to classify the stimulus word answers for bullying and isolation in three broad categories: physical violence, verbal violence and psychological-emotional violence. The results and implications of the study were analyzed and discussed.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v5i1.250
PDF#9 3 (Español)

References

Abdalá, A. L., Hernández, J. T., Piña, C. G., González, A. P., Navarrete, G. E. L., Escalera, P. M. I. A., & Manuel, J. (2010). Consenso de la Comisión para el Estudio y Atención Integral al Niño Maltratado. Maltrato infantil: Una acción interdisciplinaria e interinstitucional en México. Acta Pediátrica de México, 31(1).
Administración Federal de Servicios Educativos en el Distrito Federal (2011). Lineamientos Generales por los que se establece un Marco para la Convivencia Escolar en las Escuelas de Educación Básica del Distrito Federal. Recuperado de http://www.sepdf.gob.mx/ principal/archivos/Lineamientos_Grales_Es- cuelasEducBasica.pdf
Albores-Gallo, L., Sauceda-García, J. M., Ruiz- Velasco, S., & Roque-Santiago, E. (2011). El acoso escolar (bullying) y su asociación con trastornos psiquiátricos en una muestra de escolares en México. Salud Pública de México, 53(3), 220-227.
Aluede, O., Adeleke, G., Omoike, D., & Afen- Akpaida, J. (2008). A Review of the Extent, Nature, Characteristics and Effects of Bullying Behaviour in Schools. Journal of Instructional Psychology, 35(2), 151-158.
Anderson, M., Kaufman, J., & Simon, T. R. (2001). School-associated violent deaths in the United States. 1994-1999. JAMA, 286, 2695-702.
Arriagada, I. (1997). Políticas sociales, familia y trabajo en la América Latina de fin de siglo. Santiago de Chile: Naciones Unidas, Comisión Económica para América Latina y el Caribe.

Avedaño, R., & Minujin, A. (1988). Una escuela diferente. La Habana Cuba: Pueblo y Educación.

Ayala, H., Pedroza, F., Morales, S., Chaparro, A., & Barragán, N. (2002). Factores de riesgo, factores protectores y generalización del comportamiento en una muestra de niños en edad escolar. Salud Mental, 25, 27-40.
Barba-Solano, C. (2012). Reseña de «Encuesta Nacional sobre Discriminación en México/ ENADIS 2010. Resultados sobre zonas metropolitanas de México, Guadalajara y Monterrey» del Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación. Espiral, 19, 261- 270.
Concha-Eastman, A., & Krug, E. (2002). In- forme mundial sobre la salud y la violencia de la OMS: Una herramienta de trabajo. Rev Panam Salud Publica/Pan Am J Public Health 12(4), 227-229.
Contini de González, E. N. (2008). Las habili- dades sociales en la adolescencia temprana: Perspectivas desde la psicología positiva. Psicodebate, Cultura y Sociedad, 9, 45-63.
Elizalde, A. (2010). Estudio descriptivo sobre las estrategias de afrontamiento del bullying entre profesorado mexicano. Education & Psychology, 8(20), 353-372.
Farrington, D. (1993). Understanding and preventing bullying. Crime and Justice, 17, 381- 458.
Fierro-Evans, M. C. (2013). Convivencia inclusiva y democrática: Una perspectiva para gestionar la seguridad escolar. Sinéctica, 40, 01-18.

Fried, S., & Fried, P. (1996). Bullies & victims: Helping your child trough the schoolyard battlefield. New York: Evans and Company
Gómez-Palacios, J. (1991). Educar para la paz. Madrid: CCS.
Goodman, R., Ford, T., & Richards, H. (2000). The development and well-being assessment: Description and initial validation of an integrated assessment of child and adolescent psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41(5), 645-55.
Hinojosa, G. (2008). El tratamiento estadístico de las redes semánticas naturales. Revista In- ternacional de Ciencias Sociales y Humani- dades, SOCIOTAM, 18(1), 133-154.
Hunter, C., & Boyle, M. (2004). Appraisal and coping strategy use in victims of school bullying. British Journal of Educational Psychology, 74, 83-107.
Marín-Martínez, A., & Reidl-Martínez, L. (2013). Validación Psicométrica del Cuestionario “Así nos llevamos en la Escuela” para evaluar el Hostigamiento escolar (bullying) en primarias. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(56), 11-36.
Mendoza, B. (2014.) Bullying. Asambleas es- colares para mejorar la convivencia escolar. D. F., México: Manual Moderno.
Menesini, E., Eslea, M., Smith, P. K., Genta, M. L., Giannetti, E., Fonzi, A., & Costabile, A. (1997). Cross-national comparison of children’s attitudes towards bully/victim problems in school. Aggressive Behavior, 23(4), 245-257.
Olweus, D. (1973). Personality and aggression. En J. Coie & D. Jensen (Eds.), Nebraska symposium on motivation (pp. 261-321). Lincoln: University of Nebraska Press
Olweus, D. (1978). Aggression in the schools: Bullies and whipping boys. Washington, DC: Wiley.
Olweus, D. (1993). Bullying at School. Malden, MA: Blackwell Publishing.
Olweus, D. (2001). Bullying at school: Tackling the problem. Organization for Economic Cooperation and Development, 25, 24-26
Organización Mundial de la Salud. (OMS, 2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud: Resumen. Washington, D.C.: Organización Panamericana de la Salud.
Pedroza, J., Mendoza, G., & Martínez, K. (2013). ¡Auxilio! ¡Mi hijo no trae manual!: Prácticas de crianza positiva, prevención de adicciones y bullying. D.F., México: Pax.
Pliego, C. F. (2013). Tipos de familia y bienestar de niños y adultos. México: Instituto de Investigaciones Sociales, UNAM.
Porcelli, G., & Urpis, O. (2012). Children’s Voices Qualitative National Report. Action cofunded by the European Union’s Fundamental Rights and Citizenship Programme. Italy: Trieste.
Repetti, R. L., Taylor, S. E., & Seeman, T. E. (2002). Risky families: Family social environments and the mental and physical health of offspring. Psychological bulletin, 128(2), 330-366.
Westhues, K. (junio, 2008). Críticas al movimiento anti-bullying. Ponencia presentada en la 6a Conferencia Internacional sobre Bullying, Montreal. Recuperada de http://www.kwest- hues.com/e-bullyconf0806prelim.pdf
Zermeño, A., Arellano, A., & Ramírez, A. (2005). Redes semánticas naturales: Técnica para representar los significados que los jóvenes tienen sobre la televisión, internet y expectativas de vida. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 11(22), 305-334.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2015

Downloads

Download data is not yet available.