Mark and a shadow of violence in the University Autonomous Benito Juarez of Oaxaca
PDF#9 5 (Español)

Keywords

violence
suffering
universities
teachers
researchers

How to Cite

Herrera Mijangos, S. N. ., Escobar Torres, J. G. ., Moreno Tapia, J. ., Gil Bernal, F. de M. E. ., & Gómez Gamero, M. E. . (2015). Mark and a shadow of violence in the University Autonomous Benito Juarez of Oaxaca . Psicumex, 5(1), 71–88. https://doi.org/10.36793/psicumex.v5i1.252

Metrics

Abstract

This article shows violence and the consequences suffered by some teachers and researchers from the University Autonomous Benito Juarez of Oaxaca (UABJO). The school is a soundboard of society, the international context, marked by rising rates of poverty, exclusion and marginalization, as well as state policy. To know the violence and suffering that exists in the UABJO, we used a mixed method. In the qualitative approach, the inductive-analytical methodology was handled. We care about the situational approach (here and now) and a historical approach to understand their history. In the quantitative part, a questionnaire was applied in various faculties of the university in order to support or reject our inference that suffering is the shadow of violence. It is pertinent to mention that based on our results, violence and suffering in the UABJO will exponentially increase, and the worst is that, Oaxacan society is becoming accustomed to suffer and live with this problem.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v5i1.252
PDF#9 5 (Español)

References

Ball, S. (1994). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona: Paidós.
Bautista, E. (2008). Oaxaca: La construcción mediática del vandalismo y la normalidad. El cotidiano, 48(23), 37-44.
Blair, E. (2009) Aproximación teórica al concepto de violencia: Avatares de una definición. Política y Cultura, 32, 9-33.
Blanchard, C. (2009). Los docentes, entre placer y sufrimiento. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Espasa Calpe. (1994). Diccionario de sinónimos y antónimos. Madrid: Espasa Calpe.
Fernández, L. (1996). Instituciones educativas. Dinámicas institucionales en situaciones críticas. Buenos Aires: Paidós.
Gampel, Y. (2006). Esos padres que viven a través de mí. La violencia de Estado y sus secuelas. Buenos Aires: Paidós.
Herrera, N. (2002). Descripción Organizacional de la Cabecera Municipal de Chimalhuacán (Tesina de licenciatura inédita). Universidad Autónoma Metropolitana, Distrito Federal, México.
Herrera, N. (2005). Estado de Burnout en los profesores de la Universidad del Valle de México. Revista Mundo UVM, 17, 48.
Herrera, N. (2008). La institución como objeto creador de sufrimiento. Revista Adminis- tración y Organizaciones, 10(20), 103-126.
Herrera, N. (2009). Historia, cultura, rol y sufrimiento. Análisis del Instituto de Educación Media Superior del Gobierno del Distrito Federal (Tesis doctoral inédita). Centro de Investigaciones y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, Distrito Federal, México.
Herrera, N., & Navarrete, R. (agosto, 2013). Violencia y sufrimiento: Instituciones educa- tivas como caja de resonancia de la socie- dad. Trabajo presentado en el 1er. Congreso Internacional de Investigación Educativa de la RIE-UANL. Universidad Autónoma del Estado de Nuevo León, México.
Herrera, N. (2014). Novela del Instituto de Edu- cación Media Superior. Revista Universi dades [Unión de Universidades de América Latina y el Caribe (UDUAL), año LXV] 61, 70-83. ISSN: 0041-8935.
Herrera, N. (julio, 2014). Estado biológico, psicológico y social de docentes e investigadores en Instituciones educativas. Trabajo presentado en el XXI International Conference on Learning. Nueva York, Estados Unidos.
Herrera, N. (septiembre, 2014). Investigaciones sobre el análisis de la violencia en México desde tres Universidades Públicas. Trabajo presentado en el XXX Congreso Latinoamericano de Psicoanálisis. Buenos Aires, Argentina.
Herrera, N. (octubre, 2014). Problemas Actuales de la Salud Mental en Universidades Mexicanas. Trabajo presentado en el II Congreso Internacional de Conflictividades. Medellín, Colombia.
Hobbes, T. (Ed.). (2006). Leviatán o la materia, forma y poder de una república, eclesiástica y civil. México: FCE.
Martín, Ch. (2008). Tiritando. Una historia de acoso laboral. Barcelona: Plataforma Editorial.
Moliner, M. (1998). Diccionario de uso del es- pañol. Madrid: Gredos.
Pérez, A. (1999). La cultura escolar en la socie- dad neoliberal. Madrid: Morata.
Real Academia Española. (2001). Dicciona- rio de la Lengua Española. Madrid: Espasa Calpe.
Remedi, E. (2006). Calidad y sufrimiento en la búsqueda desbocada de la excelencia. En M. Landesmann (Coord.), Instituciones educa- tivas. Instituyendo disciplinas e identidades (pp. 61-88). México: Casa Juan Pablos.
Sieglin, V. (2012). El acoso laboral en Universi- dades Públicas en México. Incidencia y fac- tores subyacentes. En F. Peña & R. Valdivieso (Coords.), Tras las huellas del asedio grupal en México (pp. 21-41). México: Ediciones Eón.
Velázquez, L. (2011). Los estudiantes y la violencia. México: Eikon.
Uribe, J. (2011). Violencia y acoso en el trabajo. Mobbing. México: Manual Moderno.
Uribe, F. (2012). Consideraciones sobre la vio- lencia. En M. Murueta & M. Orozco (Eds.), Psicología de la violencia (Tomo I, pp. 53- 71). México: Editorial Amapsi.
Wackernagel, M., & Rees, W. (2001). Nuestra huella ecológica. Reduciendo el impacto humano sobre la tierra. Santiago de Chile: LOM.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2015

Downloads

Download data is not yet available.