The Effect of Integrative Therapy on Reducing Perceived Stress in Psychologists at the Start of their Clinical Practice
PDF (Español)

Keywords

psychology students
cognitive behavioral techniques
focused on solutions
perceived stress
negative thoughts

How to Cite

Reddick Rodriguez, S. I. (2025). The Effect of Integrative Therapy on Reducing Perceived Stress in Psychologists at the Start of their Clinical Practice . Psicumex, 15(1), 1–20. https://doi.org/10.36793/psicumex.v15i1.739

Metrics

Abstract

The present research was carried out with university psychology students and proposes the effectiveness of integrative therapy to reduce perceived stress when starting their clinical practice. A three-session workshop was held, where cognitive behavioral and solution-focused techniques were implemented, such as an operational group, psychoeducation, mindfulness, guided imagination, and self-instructions. Four psychology students from between the ninth and tenth semester who presented similar symptoms participated. The Perceived Stress Scale, Negative Thoughts Questionnaire and Question Scale were used. The results were favorable when comparing the pretest and the posttest, finding lower perceived stress and a moderate reduction in negative thoughts. The usefulness of integrative therapy is confirmed and the importance of continuing with this line of research is pointed out.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v15i1.739
PDF (Español)

References

Alvarado-García, P. A. A., Burmester-Álvarez, J. C. y Soto-Vásquez, M. R. (2018). Efecto de un programa basado en la atención plena sobre los niveles de estrés académico de estudiantes universitarios. Medicina Naturista, 12(2), 35-39. https://n9.cl/224e1

Araya-Véliz, C. y Porter-Jalife, B. (2017). Habilidades del terapeuta y mindfulness. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 26(2), 232-240. https://doi.org/10.24205/03276716.2017.1014

Bautista-Díaz, M. L., Cueto-López, C. J., Franco-Paredes, K. y Moreno-Rodríguez, D. (2021). Intervención para reducir ansiedad, depresión y estrés en universitarios mexicanos durante la pandemia. Revista Cubana de Medicina Militar, 50(4). https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/1575/1095

Best, S. y Pairetti, C. (2014). La inteligencia emocional en la formación del psicólogo. Revista Científica, 18(1), 13-36. https://dspace.uces.edu.ar/jspui/handle/123456789/2612

Beyebach, M. (2012). 24 ideas para una psicoterapia breve. Herder.

Buzzaqui-Echevarrieta, A. (1999). El “grupo operativo” de Enrique Pichon – Riviére: Análisis y crítica [tesis de doctorado]. Universidad

Complutense. https://webs.ucm.es/BUCM/tesis/cps/ucm-t23006.pdf

Campagne, D. (2012). When Therapists Run Out of Steam: Professional Boredom or Burnout? Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 17(1), 75-85. https://n9.cl/g28ki

Cano-García, F. J. y Rodríguez, L. (2002). Evaluación del lenguaje interno ansiogénico y depresógeno en la experiencia de dolor crónico. Apuntes de Psicología, 20(3), 329-346. https://doi.org/10.55414/k8rtnp17

Cohen, S., Kamarak, T., & Mermelstein, R. (1983). Global Measure of Perceived Stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385-396. https://doi.org/10.2307/2136404

Carrillo-Alagarra, A. J., García-Serrano, L., Cardenas-Orjuela, C. M., Díaz-Sánchez, I. R. y Yabrudy-Wilches, N. (2013). La filosofía de Patricia Berner y la práctica clínica. Revista Electrónica de Enfermería, 12(4), 346-361. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=365834851020

Cazabat, E. (2002). Desgaste por empatía: las consecuencias de ayudar. https://www.psicotrauma.com.ar/cazabat/archivos/23-Cazabat-Desgaste%20por%20Empatia.pdf

Daulay, N., Putri-Harahap, A. C., & Putra-Sinaga, M. H. (2022). The Role of Guidance and Counseling Service in Helping Students with Academic Stress. Journal of Professionals in Guidance and Counseling Service in Helping Students with Academic Stress, 3(2), 78 86. https://doi.org/10.21831/progcouns.v3i2.53821

Davidson, R. J., Kabat-Zinn, J., Schumacher, J., Rosenkranz, M., Muller, D., Santorelli, S., & Sheridan, J. F. (2003). Alterations in Brain and Immune Function Produced by Mindfulness Meditation. Psychosomatic Medicine, 65(4), 564-570. https://doi.org/10.1097/01.PSY.0000077505.67574.E3

Enríquez-Reyna, M. C., & Chavarría-Sauceda. (2019). Stressors Perceived by Nursing Students During Clinical Practices. Differences Between Educational Programs. Index de Enfermería, 28(1-2), 1-5. https://n9.cl/09ucu

Foladori, H. (2009). Temores iniciales de los estudiantes de psicología ante el inicio de la práctica de la psicología clínica. Terapia Psicológica, 27(2), 161-168. https://www.scielo.cl/pdf/terpsicol/v27n2/art02.pdf

García-Botello, M. A. (2016). Aplicación y resultados de un taller en la autoeficacia profesional de estudiantes de psicología [tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Nuevo León. http://eprints.uanl.mx/14283/1/1080237995.pdf

Garza-López, A. (2013). Estudio de caso: el proceso de la terapia breve en el afrontamiento del estrés en un cuidador de paciente diagnosticado con afasia [tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Nuevo León. http://eprints.uanl.mx/3463/1/1080256618.pdf

González, M. y Landero, R. (2006). Síntomas psicosomáticos autoinformados y estrés en estudiantes de psicología. Revista de Psicología Social, 21(2), 141-152. https://doi.org/10.1174/021347406776591558

González, M., Landero, R y Tapia, A. (2007). Percepción de salud, cansancio emocional y síntomas psicosomáticos en estudiantes universitarios. Ansiedad y Estrés, 13(1), 67-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2543286

Hollon, S. D., & Kendall, P. C. (1980). Auto-Cognitive Statements in Depression: Development of an Automatic Thoughts Questionnaire. Cognitive Therapy and Research, 4(4), 383-395. https://doi.org/10.1007/BF01178214

Iruegas-Herrera, M. F. y González-Ramírez, M. T. (2023). Terapia integrativa para la reducción del estrés infantil durante la pandemia de COVID-19. Psicumex, 13(1), 1-30. https://doi.org/10.36793/psicumex.v13i1.509

Kriakous, S. A., Elliott, K. A., Lamers, C., & Owen, R. (2021). The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction on the Psychological Functioning of Healthcare Professionals: A Systematic Review. Mindfulness, 12, 1-28. https://doi.org/10.1007/s12671-020-01500-9

Lazarus, R. (2000). Estrés y emoción. Manejo e implicaciones en nuestra salud. Desclée de Brouwer.

López-Novelo, C. I. (2016). Programas para la adquisición de habilidades de afrontamiento ante el estrés académico para estudiantes universitarios de primer ingreso [tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Nuevo León. http://eprints.uanl.mx/14271/1/1080237983.pdf

Meichenbaum, D. (1988). Manual de inoculación al estrés. Roca.

Mercado-Alarcón, P. J., Quintero-Guadian, A. G. y González -Ramírez, M. T. (2022). Intervención cognitivo-conductual y centrada en soluciones para el manejo del estrés por desempleo durante la pandemia por COVID-19. Psicología y Salud, 37-47. https://doi.org/10.25009/pys.v32i3.2790

Morales-Rodríguez, D. (2015). Taller de manejo de ansiedad para hablar en público. Integración del enfoque cognitivo-conductual y la terapia breve centrada en soluciones [tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Nuevo León. http://eprints.uanl.mx/11356/1/1080215509.pdf

Parizad, N., Goli, R., Faraji, N., Mam-Qaderi, M., Mirazaee, R., Gharebaghni, N., Baghaie, R., Feizipour, H., & Haghighi, M. M. (2021). Effect of Guided Imagery on Anxiety, Muscle Pain, and Vital Signs in Patients with COVID-19: A Randomized Controlled Trial. Complementary Therapies in Clinical Practice, 43(4), 101335). https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2021.101335

Partarrieu, A. (2018). Síndrome de Burnout en psicólogos clínicos y su relación con el perfeccionismo. X Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXV Jornadas de Investigación. XIV Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR (pp. 105-108). Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-122/25

Pichón-Riviére, E, y Etchegoyen, H. (1957). La psiquiatría en el contexto de los estudios médicos. El proceso grupal. https://n9.cl/bj6uh

Preciado-Serrano, A. N., Orellana-Bermeo, C. G. y Vaca-Gallegos, A. M. (2024). Estrés en internos de enfermería: análisis exhaustivo desde la perspectiva académica y laboral. Ciencia Latina. Revista Multidisciplinar, 8(3), 9283-9303. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.12076

Richardson, C. M. E., Trusty, W. T., & George, K. A. (2018). Trainee Wellness: Self-Critical Perfectionism, Self-Compassion, Depression, and Burnout Among Doctoral Trainees in Psychology. Counselling Psychology Quarterly, 00(00), 1-12. https://doi.org/10.1080/09515070.2018.1509839

Rondang-Sitindaon, F., & Widyana, R. (2020). Investigation of Solution Focused-Brief Counseling's Effect on Reducing the Stress Levels of College Students. Journal Konseling dan Pendidikan, 8(3), 117-122. https://doi.org/10.29210/144600

Rupert, P. A., Miller, A. O., & Dorociak, K. E. (2015). Preventing Burnout: What Does the Research Tell Us? Professional Psychology: Research and Practice, 46(3), 168-174. https://doi.org/10.1037/a0039297

Santos, J. (2017). Prevalencia de estrés académico y factores asociados en estudiantes de Ciencias de la Salud de la Universidad Católica de Cuenca [tesis de maestría]. Universidad de Cuenca. https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/26542/1/TESIS.pdf

Schröder, T. A., & Davis, J. D. (2004). Therapists’ Experience of Difficulty in Practice. Research, 14(3), 328-345. https://doi.org/10.1093/ptr/kph028

Song, Y, & Lindquist, R. (2015). Effects of Mindfulness-Based Stress Reduction on Depression, Anxiety, Stress and Mindfulness in Korean Nursing Students. Nurse Education Today, 35(1), 86–90. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.06.010

Suárez-Montes, N. y Díaz-Subieta, L.B. (2014). Estrés académico, deserción y estrategias de retención de estudiantes en la educación superior. Revista de Salud Pública, 17(2), 300 313. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=42241778013

Villarroel, A. L. (2015). Intervención cognitivo-conductual y centrada en soluciones para disminuir el estrés académico en estudiantes universitarios [tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Nuevo León. http://eprints.uanl.mx/9644/1/1080215011.pdf

Walsh, S. y Petetta-Goñi, S. P. (2021). Entrenamiento del terapeuta: estrategias para el autocuidado en el marco de prácticas supervisadas durante la pandemia. XIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVIII Jornadas de Investigación. XVII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. III Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. III Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-012/675

Zemla, K., Sedek, G., Wrobel, K., Postepski, F., & Wojcik, G.M. (2023). Investigating the Impact of Guided Imagery on Stress, Brain Functions, and Attention: A Randomized Trial. Sensors, 23(13), 6210. https://doi.org/10.3390/s23136210

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025

Downloads

Download data is not yet available.