Abstract
Anxiety disorders are related to stressful life events (AVE) in childhood. They had a great impact during the pandemic, affecting personal, school and social spheres of the population. This article aims to analyze the AVE and anxiety symptoms during the COVID-19 pandemic in children from Sinaloa and understand its impact in different areas. Semi-structured interviews were conducted with mothers of children between 8 and 11 years of age. The results indicate that the most frequent AVEs faced by children were confinement, online classes, infections and deaths of loved ones; and the anxiety symptoms that were observed were irritability, fear of contagion, tics, worries and physical symptoms. In the emotional aspect, a greater attachment to their mothers, feelings of concern, anguish and fear were identified; for social aspects, changes in interaction, insecurity and introversion; and for academic considerations, lack of motivation for learning and poor academic performance.
References
American Psychiatric Association. (APA, 2013). Diagnostic and Statical Manual of Mental Disorders: DSM-V (Fifth Edition). American Psychiatric Association.
Barajas-Martínez, H. A., Mejía-Mejía, Y., Orozco-Gómez, C., González-Carrillo, E. y Pizarro, N. (2021). Sucesos vitales estresantes como factor de riesgo para depresión en estudiantes de nivel básico. Revista de Educación y Desarrollo, 57, 49-56. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/57/57_Barajas.pdf
Becerra, C. L. S. y Ruiz, C. B. V. (2021). La pandemia COVID-19 y su impacto en el bienestar psicológico. Universidad Privada Antonio Guillermo Urrelo.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Carmenate Rodríguez, I. D. y Salas Mayea, Y. G. (2021). Perfil clínico y epidemiológico de población infantil con manifestaciones psiquiátricas durante la pandemia de COVID-19. Revista Cubana de Pediatría, 93(1), e1206. https://revpediatria.sld.cu/index.php/ped/article/view/1206/685
Cevallos-Robalino, D., Reyes-Morales, N. y Rubio-Neira, M. (2021). Evolución e impacto de la infodemia en la población infantil en tiempos de COVID-19. Revista Panamericana de Salud Pública, 45, e38. https://doi.org/10.26633/RPSP.2021.38
Díaz-Pinzón, J. E. (2020). Estudio comparativo entre el contagio durante la cuarentena obligada por el COVID-19 y el contagio durante la apertura gradual y controlada para algunos sectores de la economía en Colombia. Revista Repertorio de Medicina y Cirugía, 29(1), 52-58. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1073
Erades, N. y Morales, A. (2020). Impacto psicológico del confinamiento por la COVID-19 en niños españoles: Un estudio transversal. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(3), 27-34. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.mon.2041
Espada, J. P., Orgilés, M., Piqueras, J. A. y Morales, A. (2020). Las buenas prácticas en la atención psicológica infanto-juvenil ante el COVID-19. Clínica y Salud, 31(2), 109-113. https://doi.org/10.5093/clysa2020a14.
Gaeta González, L. y Martínez-Otero Pérez, V. (2014). La ansiedad en alumnos mexicanos de primaria: Variables personales, escolares y familiares. Revista Iberoamericana de Educación, (66), 45-58. https://doi.org/10.35362/rie660377
García Morey, A., Castellanos Cabrera, R., Pérez Quintana, D. y Álvarez Cruz, J. (2020). Aislamiento físico en los hogares a causa de la COVID-19: efectos psicológicos sobre niños y adolescentes cubanos. Revista Cubana de Psicología, 2(2), 51-68. https://revistas.uh.cu/psicocuba/article/view/233/205
García-Falconi, R., Rivas Acuña, V., Hernández Sánchez, J. E., García Barjau. H. y Bracqbien Noygues, C. (2016). Ansiedad, depresión, hábitos alimentarios y actividad en niños con sobrepeso y obesidad. Horizonte Sanitario, 15(2), 91-97. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5567596
Gil-Bernal, F. y Hernández-Guzmán, L. (2009). Tratamiento cognitivo-conductual para niños mexicanos con fobia social. Anuario de Psicología, 40(1), 89-104. https://www.redalyc.org/pdf/970/97020402007.pdf
Gómez-Becerra, I., Flujas, J. M., Andrés, M., Sánchez-López, P. y Fernández-Torres, M. (2020). Evolución del estado psicológico y el miedo en la infancia y adolescencia durante el confinamiento por la COVID-19. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(3), 11-18. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.mon.2029
Gutiérrez García, A. V., Méndez Sánchez, C., Riveros Rosas, A. y Gutiérrez Lara, M. (2021). Intervención cognitivo-conductual en trastornos de ansiedad infantil. Psicología y Salud, 31(1), 37-49. https://doi.org/10.25009/pys.v31i1.2674.
Hernández, M. D., Rojas, V. L., Macías, S. I. C., González, S. A., Lara, P. J. y Ramírez, E. A. (2017). Identificación temprana de ansiedad infantil en escolares de bajos recursos en México. En J. C. Núñez (Comp.), Atención a las necesidades comunitarias para la salud., (pp.79-85) SCINFOPER.
Lizondo-Valencia, R. A., Silva, D., Arancibia, D., Cortés, F. y Muñoz-Marín, D. L. (2021). Pandemia y niñez: Efectos en el desarrollo de niños y niñas por la pandemia Covid-19. Veritas & Research, 3(1), 16-25. http://revistas.pucesa.edu.ec/ojs/index.php?journal=VR&page=article&op=view&path%5B%5D=71
López Garza, M. I., Núñez del Prado, J., Vázquez, P., Guillén Martínez, E. A. y Bracho Blanchet. E. (2021). Ansiedad en niños y adolescentes debido a la cuarentena por COVID-19. Una encuesta en línea. Acta Médica Grupo Ángeles, 19(4), 519-523. https://dx.doi.org/10.35366/102539
Márquez-Caraveo, M. E., Arroyo-García, E., Granados-Rojas, A. y Ángeles-Llerenas, A. (2017). Hospital Psiquiátrico Infantil Dr. Juan N. Navarro: 50 años de atención a la salud mental de niños y adolescentes en México. Salud Pública de México, 59(4), 477-484. https://doi.org/10.21149/8514
Martínez Serrato, K. (2020). Ansiedad en infantes de 6 a 11 años atendidos en una IPS privada de Villavicencio [trabajo de grado diplomado]. Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/2fa266f6-fa54-4a1f-9002-d3b3ecc1935b/content
Meza-Torres, S. G. y Ramírez-Ramírez, L. N. (2021). Ansiedad infantil: Estudio exploratorio de la percepción de madres y padres de familia durante el confinamiento de la COVID-19 en México. https://www.researchgate.net/publication/351917797_ANSIEDAD_INFANTIL_ESTUDIO_EXPLORATORIO_DE_LA_PERCEPCION_DE_MADRES_Y_PADRES_DE_FAMILIA_DURANTE_EL_CONFINAMIENTO_DE_LA_COVID-19_EN_MEXICO
Moreno Méndez, J., Escobar Altare, A., Vera Maldonado, A., Beltrán Saavedra D. y Castañeda Maldonado, I. (2009). Asociación entre ansiedad y rendimiento académico en un grupo de escolares. Avances de la Disciplina, 3(2), 109-130. https://www.redalyc.org/pdf/2972/297225531004.pdf
Morón Ríos, M. (2018). Efectividad de la terapia grupal en niños con ansiedad del 3er. Grado de primaria de la institución educativa … [tesis de licenciatura]. Universidad de Huanuco, Perú. https://repositorio.udh.edu.pe/bitstream/handle/123456789/1404/T047_47633669_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Novak, B. y Vázquez Castillo, P. (2022). Año y medio de pandemia: años de vida perdidos debido al COVID-19 en México. Notas de Población, 48(113), 117-191. https://www.cepal.org/es/publicaciones/47700-ano-medio-pandemia-anos-vida-perdidos-debido-al-covid-19-mexico
Polanczyk, G. V., Salum, G. A., Sugaya, L. S., Caye, A., & Rohde, L. A. (2015). Annual Research Review: A Meta-Analysis of the Worldwide Prevalence of Mental Disorders in Children and Adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(3), 345-365. https://doi.org/10.1111/jcpp.12381
Quito Nivelo, G. B. (2021). Ansiedad en niños, niñas y adolescentes de 8 a 15 años en periodo de aislamiento durante pandemia por COVID-19 [tesis de licenciatura]. Universidad del Azuay, Ecuador. https://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/10765/1/16312.pdf
Ribot Catalá, C., Fernández-Tenllado Gil, M. A. y García de León Solera, D. (2000). Investigación cualitativa en atención primaria. Una experiencia con entrevistas abiertas. Atención Primaria, 25(5), 343-348. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(00)78517-9
Rodríguez-Sacristán, J. (1998). La ansiedad en la infancia. La experiencia de la angustia en los niños. En J. Rodríguez-Sacristán (Ed.), Psicopatología del niño y del adolescente (pp. 521-550). Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/105970
Sanz, Á. A., Barbero Rubio, A. y Gil Luciano, B. (2020). Consideraciones sobre conducta infantil y confinamiento en la crisis por COVID-19 desde la perspectiva funcional del análisis de la conducta y ACT. International Journal of Psychology, 20(2), 115-129. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7487721
Sottani, C. G., Barilá, C. y Buelta, B. L. (2014). Ansiedad Infantil: Un tratamiento basado en la evidencia. ANXIA, 20, 21-24. https://aata.org.ar/anxia/download_file.php?idt=24&hax=P6MPQS7GBY
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
Vázquez, F. (1994). Análisis de contenido categorial: el análisis temático [documento de trabajo] Universitat Autónoma de Barcelona.
Villalonga-Olives, E., Valderas, J. M., Palacio-Vieira, J. A., Herdman, M., Rajmil, L., & Alonso, J. (2008). The Adaptation into Spanish of the Coddington Life Events Scales (CLES). Quality of Life Research, 17(3), 447-452. https://doi.org/10.1007/s11136-008-9320-y
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023