Integrative psychotherapeutic intervention in a case of cellotipia
PDF #14 6 (Español)

Keywords

cellotipia
cognitive psychotherapy
psychoanalytic psychotherapy
integrative approach
case studies

How to Cite

Pacheco-Miranda, A. I. ., Sosa-Correa, M., & Escoffié-Aguilar, E. M. . (2017). Integrative psychotherapeutic intervention in a case of cellotipia. Psicumex, 7(2), 86–101. https://doi.org/10.36793/psicumex.v7i2.323

Metrics

Abstract

This case study aims to intervene in a case of cellotipia from a "integrative approach of technical integration of orientation and theoretical integration broad", combining the cognitive-behavioral and psychodynamic approaches with the clinical case study modality. The diagnosis was made using techniques from both approaches, including the Machover projective tests and the Test of the figure in to the rain and the questionnaire of maladaptive schemes, as well as the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-V (APA, 2013). Thirty therapeutic sessions were performed; psychogenic factors were found that explained the appearance and maintenance of cellopathy symptoms. The intervention was performed integrating both streams to the service of the patient with positive results, the remission of the majority of the reported and inferred symptoms was achieved and awareness of the underlying causes of its cellotipia, as well as stop the congnitions that kept it.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v7i2.323
PDF #14 6 (Español)

References

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-V), (Fifth Edition). Washington, DC: American Psychiatric Association.
Buss, D. M., & Schmitt, D. (1993). Sexual strategies theory: An evolutionary perspective on human mating. Psychological Review, 100, 204-232.
Carlen, A. M., Kasanzew, A., & López, A. F. (2009). Tratamiento cognitivo conductual de los celos en la pareja. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 12(3), 173-186.
Caudillo, C. & Cerna, M. (2007) Sexualidad y Vida Humana. México: Universidad Iberoamericana.
Coderch, J. (1990). Teoría y técnica de la psicoterapia psicoanalítica. Barcelona: HERDER.
Cuesta-Bayón, M. T. (2006). Intervención cognitiva en un caso de celotipia. Acción Psicológica, 4(1), 71-82. Recuperado de http:// www.redalyc.org/pdf/3440/344030757007. pdf
Ellis, A., & Blau, S. (2000). Vivir en una sociedad irracional: una guía para el bienestar mediante la terapia racional emotivo-conductual. Barcelona: Paidós.
Esquivel-Sosa, N. Y. & Gómez-Castillo, B. (2011). Relaciones objetales en un adolescente menor infractor por delito de violación: estudio de caso. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(3) 321-348.
Freud, S. (1955). Some neurotic mechanisms in jealousy, paranoia, and homosexuality (Std. ed., Vol. 18). London: Hogarth. (Original workpublished 1922).
Greenson, R. (2004). Técnica y práctica del psicoanálisis. México: Edit. SIGLO XXI.
González, M. & Herrera, D. (2002). Prevalencia de actitudes celotípicas en estudiantes de dos campus de la UVM. Disponible en http:// www.tlalpan.uvmnet.edu/oiid/download/ Celotipia_04_CSO_PSIC_PICS_E.pdf
Huerta-Hernández, J. N. & Alcázar-Olán, R. J. (2014). La inteligencia y su relación con las ideas irracionales en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 19. Recuperado de http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=29238007003
López, F. J. C. (2002). Jealousy: A case of application of Functional Analytic Psychotherapy. Apuntes de Psicología, 20(3), 347-368.
Kernberg, O. (1995). Relaciones amorosas. Normalidad y patología. México: Paidós.
Nasio, J. (1996). Enseñanza de 7 conceptos básicos de Psicoanálisis. Barcelona: Gedisa.
Martínez-León, N. C., García-Roncón, L., Barreto-Cortés, D., Alfonso, A., Parra, A., Duque, B., & Rojas, N. (2013). Características de los celos en un grupo de estudiantes universitarios de la ciudad de Bogotá. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 13(1), 36-44.
Palma, B. & Cosmelli, P. (2008). Aportes de la Psicología y las Neurociencias al concepto del “Insight”: la necesidad de un marco integrativo de estudio y desarrollo. Revista Chilena de Neuropsicología, 3, 14-27.
Querol, S., & Chaves, M. (2009). Test de la persona bajo la lluvia. Buenos Aires: Ed. Lugar.
Rosado-Rosado, M., Vázquez-Vargas, E., & Cetina-Sosa, A.C. (2016). El Enfoque Integrativo en Psicoterapia. En S. M. Alvares- Cuevas, E. M. Escoffié Aguilar, M. Rosado- Rosado & M. Sosa-Correa (Ed.), Terapia en contexto. Una aproximación al Ejercicio Psicoterapéutico. México: Manual Moderno.
Sosa-Correa, M., Navarrete-Centeno, J., & Escoffié-Aguilar, E. M. (2014). El modelo de habilidad de la inteligencia emocional y creatividad. En U. C. de M. Umbral, Conacyt (Ed.), Investigación educativa; estrategias y medios en las universidades de México (pp. 103–114). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/313890309_ EL_MODELO_DE_HABILIDAD_DE_ LA_INTELIGENCIA_EMOCIONAL_Y_ CREATIVIDAD.
Xandró, M., & Belda, T. (2007). Test de Machover, pareja y familia. Madrid: Edit. EOS.
Young, J. (1999). Cognitive therapy for personality disorders: a schema – focused approach. Sarasota, FL: Professional Resource Press.
Young, J., & Klosko, J. (2003). Reinventa tu vida. México: Paidós.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017

Downloads

Download data is not yet available.