Abstract
The main objective of this work was to compare the validation of the resilience scale, used by Villegas and Zamudio (2006), with a new format of answers and a new sample of students. The instrument was a 34 item scale with a 10 response ranges in percentages, with a Cronbach's alpha of 0.83, applied to 294 students (147 women and 149 men) from a Yucatan state middle school and produced the factors Self-esteem, morality, social support, independence, relationship, family support and optimism. For the purposes of the comparison, a quantitative and transectional design was applied to a sample of 250 students from the state school system of Oaxaca (111 women and 139 men). The instrument used was the same Resilience scale, of 34 items of Villegas and Zamudio (2006), but modifying its range of responses to a Likert format with five ranges of responses that were: 1: Nothing like me, 2: Little like me, 3: Something like me 4: Quite a bit like me, 5: Very similar to me. When analyzing the data of the new sample, it was observed that the internal consistency of the Resilience scale scored with a Cronbach's alpha of 0.87 and when the factor analysis was performed, the following factors were obtained: self-esteem, morality, social support, self-perception and independence. It was concluded that there is similarity between the dimensions obtained in this study, with respect to those reported by Villegas and Zamudio, (2006).
References
Becerra-Martín, D., Espíndola-Mateos, J., & Mézquita-Hoyos Y. (2012). Relación entre Resiliencia y Tenacidad. XX Congreso Mexicano de Psicología. Campeche, Campeche.
Carretero, B. R. (2010). Resiliencia. Una visión positiva para la prevención e intervención desde los servicios sociales. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 27. Recuperado de http://redalyc. org/articulo.oa?id=18113757004
Cassaretto, M., & Martínez, P. (2009). Validación de la Escala del Sentido del Humor en estudiantes universitarios. Revista de Psicología, 27, 287-309.
Crespo, M., Fernández-Lansac, V., & Soberón, C. (2014). Spanish Version of the CD- RISC Resilience Scale for Chronic Stress Situations. Behavioral Psychology/ Psicologia Conductual, 22, 219-238. Recuperado de https://www.researchgate.net/ publication/260882710_Spanish_Version_ of_the_CD-RISC_Resilience_Scale_for_ Chronic_Stress_Situations
Friborg, O., Hjemdal, O., Rosenvinge, J. H., & Martinussen, M. (2001). A new rating scale for adult resilience: What are the central protective resources behind healthy adjustment? International Journal of Methods in Psychiatric Research, 12(2), 65- 76.
González-Arratia, N., & Valdez, J. (2012). Análisis factorial confirmatorio del cuestionario de resiliencia en una muestra de niños. En R. Díaz-Loving, S. Rivera & I. Reyes (Eds.), La psicología social en México (Vol. XIV, pp. 676-681). México: Asociación Mexicana de Psicología Social.
González-Arratia, N., Valdez, J., & González- Escobar, S. (2014). Medición de la resiliencia. En M. Flores (Ed.), Aportaciones de la etnopsicología al estudio de la cultura y la personalidad (pp. 163-182). México: Universidad Autónoma de Yucatán.
González-Arratia, N., Valdez, J., & Zavala, Y. (2008). Resiliencia en adolescentes mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 13, 41-52. Recuperado de https://www.cneip.org/documentos/revista/ CNEIP_13_1/Gonzalez_Arratia_Lopez_ Fuentes.pdf
Grotberg, E. (2006). ¿Qué entendemos por resiliencia?, ¿cómo promoverla?, ¿cómo utilizarla? En E. Grotberg (Ed.), La resiliencia en el mundo de hoy. Cómo superar las adversidades (pp. 17-57). Barcelona: Gedisa.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2015). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Hurtes, K. P., & Allen, L. R. (2001). Measuring resiliency in Youth: The Resiliency Attitudes and Skills Profile. Therapeutic Recreation Journal, 35(4), 333-347.
Jew, C. L., Green, K. E., Kroger, J. (1999). Development and validation of a mesure of resiliency. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 32(2), 75-89.
Kalawski, J. P., & Haz, A. M. (2003). Y... ¿dónde está la resiliencia? Una reflexión conceptual. Revista Interamericana de Psicología, 37, 365-372.
Manciaux, M. (2003). La resiliencia: resistir y rehacerse. España: Gedisa.
Matalinares, M., Arenas, C., Yaringaño, J., Sotelo, l., Sotelo, N., Díaz, G., ... Tipacti, R. (2011). Factores personales de resiliencia y autoconcepto en estudiantes de primaria de Lima metropolitana. Revista de Investigación en Psicología, 14, 187-207. Recuperado de http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/ investigacion_psicologia/v14_n1/pdf/a12. pdf
Naranjo, R. (2010). Neurología de la resiliencia y desastres. Revista Cubana de Salud Pública, 36, 270-274. Recuperado de http:// scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext& pid=S0864-34662010000300013
Navarrete, J. (2009). Relación entre la resiliencia, los estilos de enfrentamiento y la depresión en estudiantes universitarios (tesis de maestría inédita). Universidad Autónoma de Yucatán, México.
Saavedra, G. E., & Villalta, P. M. (2008). Medición de las características resilientes, un estudio comparativo en personas entre 15 y 65 años. Liberabit. Revista de Psicología, 14, 31-40.
Seligman, M. (2003). La auténtica felicidad. España: Ediciones B.
Vera, B. (2006). Psicología positiva: una nueva forma de entender la psicología. Papeles del Psicólogo, 27, pp. 3-8.
Villegas, E. G., & Zamudio, M. C. (2006). Resiliencia. Hacia la validación de una escala en adolescentes (tesis de licenciatura inédita). Universidad Autónoma de Yucatán, México.
Yates, A. (1982). Terapia del comportamiento. México: Trillas.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2016