Suicidal Ideation and Associated Variables in University of Potosino Altiplano
PDF#8 5 (Español)

Keywords

suicidal ideation
suicidal behavior
university students

How to Cite

Rosales Pérez, J. C. ., Córdova Osnaya, M. ., Hernández Hernández , K. E., & Zúñiga Villanu, G. . (2014). Suicidal Ideation and Associated Variables in University of Potosino Altiplano . Psicumex, 4(2), 88–103. https://doi.org/10.36793/psicumex.v4i2.277

Metrics

Abstract

This research is aimed at the recognition of conditions, which, according to the cognitive-behavioral theory of suicidal behavior, characterize the manifestation of suicidal behavior from detecting the presence of suicidal ideation in a sample of 89 students from the University of Matehuala, San Luis Potosi. Therefore, the objective was to identify variables associated with the presence of suicidal ideation. Procedure: Application of an instrument consisting of: Section of personally identifiable information; Section of Psychological Constructs; Suicidal Ideation section. Review of reliability and factorial validity of the scales. Recording of variables associated with the presence of suicidal ideation, based on association model identified with the binary logistic regression technique. Results: Three variables associated with the presence of suicidal ideation were recorded; dysfunctional beliefs regarding requirement of success and low frustration tolerance as risk variable. In addition, perception of family support and a history of psychological care as the protection variables. Discussion: defines the variables associated point out that in this sample, recording the presence of suicidal ideation refers to a preparatory condition of suicidal. What they points to the importance of creating programs for detection and care of conditions recognized in the present study, to improve the quality of life of young people and influence in preventing the development of future suicidal behavior.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v4i2.277
PDF#8 5 (Español)

References

Alford, B., & Beck, A. (1997). The integrative power of cognitive therapy. New York, EU: Gilford Press.

Beck, A. (1996). Beyond belief: A theory of modes, personality, and psychopathology. En P. Salkiovskis (Dir.), Frontiers of cognitive therapy (pp. 1-25). New York, EU: Guilford Press.

Beck, A., Kovacs, M., & Weissman, A. (1979). Assessment of suicidal intention: The scale for suicidal ideation. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 47, 343-52.

Beck, A. T., Weissman, A., Lester, D., & Trexler, L. (1974). The measurement of pessimism: The hopelessness scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(6), 861-865.

Berwick, D. M., Murphy, J. M., Goldamn, P. A., Ware, J. E., Barsky, J., & Weinstein, M. C. (1991). Performance of a five-item mental health screening test. Medical Care, 29(2), 169-176.

Borges, G., Orozco, B., Benjet, C., & Medina-Mora, M. E. (2010). Suicidio y conductas suicidas en México: Retrospectiva y situación actual. Salud Pública de México, 52(4), 291- 304.

Burgess, P. H. (1990). Toward resolution of conceptual issues in the assessment of belief systems in rational-emotive therapy. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 4, 171-184.

Carrillo, J., Valdez, L., Vázquez, H., Franco, J., & De la Peña, A. (2010). Depresión, ideación suicida e insomnio en universitarios de Saltillo, problemas relevantes de salud pública. Revista Mexicana de Neurociencia, 11(1), 30-32.

Chávez, A. M., Pérez, R., Macías, L., & Pára- mo, D. (2004). Ideación e intento suicida en estudiantes de nivel medio de la Universidad de Guanajuato. Acta Universitaria, 14(3), 12-20.

Coffin, N., Álvarez, M., & Marín, A. (2011). Depresión e ideación suicida en estudiantes de la FESI: Un estudio piloto. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(1), 341- 354.

Córdova, M., Eguiluz, LL., & Rosales, J. C. (2011). Pensamientos suicidas en estudiantes universitarios del Estado de Tlaxcala (México). Enseñanza e Investigación en Psicología, 16(1), 155-164.

Córdova, M., Rosales, M. P., Caballero, R., & Rosales, J. C. (2007). Ideación suicida en jóvenes universitarios: Su asociación con diversos aspectos psico-sociodemográficos. Psicología Iberoamericana, 15(2), 17-21.

Cubillas, M. J., Román, R., Valdez, E. A., & Ga- laviz, A. L. (2012). Depresión y comportamiento suicida en estudiantes de educación media superior en Sonora. Salud Mental, 35, 45-50.

García-Portilla, M. P., Bascarán F. M. T., Sáiz, M.P. A., Bousoño, G. M., & Bobes, G. J. (2006). Banco de instrumentos básicos para la práctica de la psiquiatría clínica (4a ed.). Barcelona: Ars XXI.

González, M. S., Díaz, M. A., Ortiz, L. S., González-Forteza, C., & González, N. J. (2000). Características psicométricas de la Escala de Ideación Suicida de Beck (ISB) en estudiantes universitarios de la Ciudad de México. Salud Mental, 23(2), 21-30.

González-Forteza, C., García, G., Medina-Mo- ra, M. E., & Sánchez, M. A. (1998). Indicadores psicosociales predictores de ideación suicida en dos generaciones de estudiantes universitarios. Salud Mental, 21(3), 1-9.

Groleger, U., Tomori, M., & Kocmur, M. (2003). Suicidal ideation in adolescence: An indicator of actual risk? Journal of Psychiatry Relative Science Israel, 40(3), 202-8.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2009). Estadísticas de suicidios de los Estados Unidos Mexicanos. México: INEGI.

Jiménez, T. A., Mondragón, L., & González- Forteza, C. (2007). Self-esteem, depressive symptomatology, and suicidal ideation in adolescents: Results of three studies. Salud Mental, 30(5), 20-6.

Lazarevich, I., Delgadillo, J., Rodríguez, J., & Mora, F. (2009). Indicadores psicosociales de riesgo suicida en los estudiantes universitarios. Psiquis, 18(3), 71-79.

Lega, L. L., Caballo, V. E., & Ellis, A. (2002). Teoría y práctica de la terapia racional emotivo-conductual (2a ed). Madrid: Siglo XXI.

Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2006). Departamento de Salud Mental y Abuso de Sustancias. Trastornos mentales y cerebrales. Prevención del suicidio. Recurso para Consejeros. Recuperado de http://www.who.int/mental_health/media/counsellors_spanish.pdf


Pérez-Amezcua, B., Rivera-Rivera, L., Atienzo, E., De Castro, F., Leyva-López, A., & Chávez-Ayala, R. (2010). Prevalencia y fac- tores asociados a la ideación e intento suicida en adolescentes de educación media superior de la República Mexicana. Salud Pública de México, 52(4), 324-333.

Plutchik, R., & van Praag, H. M. (1989). The measurement of suicidality, agressivity and impulsivity. Progress in NeuroPsychopharmacology and Biological Psychiatry, 13, 23- 24.

Plutchik, R., van Praag, M., Conte, S., & Picard. (1989). Correlates of suicide and violent risk.

The suicide risk measure. Comprehensive Psychiatry. 30(4), 296-302.
Pokorny, A. (1974). A scheme for classifying suicidal behaviors. En A. Beck, H. Resniky & D. Lettieri (Eds.), The prediction of suicide (pp. 29-44). Chicago, EU: Charles Press Pubs.

Radloff, L. S. (1977). The CES-D scale: A self-report depression scale for research in the general population. Applied Psychology Measurement, 1, 385-401.

Ramos-Lira, L., Saltijeral-Méndez M., Romero- Mendoza, M., Caballero-Gutiérrez, M., & Martínez-Vélez, N. (2001). Violencia sexual y problemas asociados en una muestra de usuarias de un centro de salud. Salud Pública de México, 43(3), 182-91.

Reinecke, M., & Franklin-Scott, L. (2005). Assessment, treatment, and Prevention of Suicidal Behavior. New Jersey, EU: Jhon Wiley & Sons.

Rivera-Ledesma, A., Montero-López, M., González-Celis, A. L., & Sánchez-Sosa, J. J. (2007). Escala de ansiedad ante el envejecimiento de Lasher y Faulkender: Propiedades psicométricas en adultos mayores mexicanos. Salud Mental, 30(4), 55-61.

Roberts, R., & Chen, Y. W. (1995). Depressive symptoms and suicidal ideation among Mexican-origin and Anglo adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 34(1), 81-90.

Romero, M., & Medina-Mora, M. E. (1987). Validez de una versión del Cuestionario General de Salud, para detectar psicopatología en estudiantes universitarios. Salud Mental, 10(3), 90-97.

Rosales, J. C. (2012). Ideación suicida en jóvenes mexicanos de educación media su- perior: Propuesta de un modelo descriptivo multivariado en hombres y mujeres (Tesis Doctoral no publicada). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Rosales, J. C., & Córdova, M. (2011). Ideación suicida y su relación con variables de identificación personal en estudiantes universita- rios mexicanos. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 13(2), 9-30.

Rosales, J. C., Córdova, M., & Ramos, R. (2012). Ideación suicida en estudiantes mexicanos: Modelo de relación múltiple con variables de identificación personal. Psicología y Salud, 22(1), 63-74.

Rosales, J. C., Córdova, M., & Villafaña, A. (2011). Presencia de ideación suicida y su asociación con variables de identificación personal en estudiantes mexicanos. Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina, 57(2), 91-98.

Rudd, M. (2000). The suicidal mode: A cognitive-behavioral model of suicidality. Suicide & Life-Threatening Behavior, 30(1), 18-33.

Serrano, M. G., & Flores, G. M. (2003). El afecto del padre: Su influencia en la sintomatología depresiva e ideación suicida en adolescentes. Psicología Iberoamericana, 11(3), 161-7.

Unikel-Santoncini, C., & Gómez Peresmitrè, G. (2004). Validez de constructo de un instrumento para la detección de factores de riesgo en los trastornos de la conducta alimentaria en mujeres mexicanas. Salud Mental, 27(1), 38-49.

World Health Organization [WHO]. (2012). Public Health Action for the Prevention of Suicide (pp. 4-5). Geneva, Switzerland: WHO.

Zimet, G., Dahlem, S., & Farley, G. (1988). Multidimensional scale of perceived social support (MSPSS). Journal of Personality Assessment, 52, 30-41.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014

Downloads

Download data is not yet available.